گردش در رباط کریم

هنوز هم در نزدیکی شهر تهران مکان‌های تاریخی و بی‌نظیری وجود دارد که ما شاید تا به حال حتی اسم آن‌ها را هم نشنیده‌ایم. در شهر رباط کریم در نزدیکی شهر تهران کاروانسرا و قلعه تاریخی زیبایی وجود دارد در ادامه مطلب به معرفی آن می‌پردازیم.

کاروان‌سرای حاج کمال
حاج کمال که برخی او را خواجه حرمسرای فتحعلی شاه قاجار و برخی دیگر او را به عنوان فردی نیکو کار و انسان دوست می‌دانند در سال 1245 هجری قمری در محله بازارک کاروان‌سرای حاج کمال(فتحعلی شاهی) را بنا کرد. زیرا در آن زمان این منطقه بر سر راه تجاری ابریشم قرار داشت. دلیل نام گذاری این کاروان‌سرا به حاج کمال کتیبه سر در ورودی آن است که نام حاج کمال بر روی آن حک شده است. البته هنگام مرمت کاروان‌سرا این کتیبه را به داخل بنا انتقال دادند تا از هر گونه تغییر در امان بماند.
این کاروان‌سرا در زمینی به وسعت 3400 متر ساخته شده است که 2400 متر آن در زیر بنا قرار دارد. بنای کاروان‌سرای حاج کمال از آجر و سنگ و گل و آهک ساخته شده است. حیاط این کاروان‌سرا به صورت مربع است که در ضلع جنوبی و شمالی آن دو ایوان قرار دارد و در اطراف حیاط 24 اتاق‌ بنا شده‌ است. ایوان جنوبی این کاروان‌سرا به عنوان شاه نشین بود که یکی از فضاهای بزرگ و مجلل این کاروان‌سرا به حساب می آید.
از جمله قسمت‌هایی که در این کاروان‌سرا وجود دارد می‌توان به فضای ورودی(شامل جلوخوان، درگاه ورودی، هشتی ورودی و راهروی ورودی)، حیاط مرکزی، ایوان‌ها و رواق‌ها، اتاق‌ها، بارانداز و اصطبل‌ها اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که این کاروانسرا علاوه بر سابقه تاریخی، ویژگی‌های بی‌مانندی دارد که آن را در میان کاروان‌سراهای کشور متمایز می‌کند. طی یک کاوش باستان شناسی، کوره‌های فلز در حیاط این کاروان‌سرا پیدا شد که نمایانگر یکی از کاربرد‌های این بنا به عنوان ضرابخانه بود.
اگر به کاروان‌سرای حاج کمال رفتید و از زیبایی‌های آن لذت بردید، می‌توانید سری هم به قلعه سنگی بزنید که بر خلاف اسم آن در گذشته به عنوان یک محل تحصیل از آن استفاده می‌شده است.

قلعه سنگی(در شهرک پرند)
قلعه سنگی در دوران سلجوقیان ساخته شده است و طبق پیش‌بینی های باستان شناسی ساخت آن به مدت 200 سال به طول انجامیده است. معماری آن به سبک بناهای متداول دوره اسلامی است و به صورت چهار ایوان و یک حیاط مرکزی است. درون این قلعه یک چاه آب به عمق 40 متر و یک آب انبار وجود دارد. جالب است بدانید امروزه در این منطقه چاه‌هایی به عمق 200 متر حفر کرده¬اند اما به آب نرسیده‌اند اما این چاه با وجود ارتفاع کم هنوز هم در همه واقع سال به عمق 3 متر آب دارد. این قلعه سنگی زیبا دارای 4 برج مدور واقع در چهار گوشه قلعه و هر کدام قطری به طول 5 متر دارند. همچنین در بین هر 2 برج یک نیم برج به قطر 3 متر قرار دارد تا به دیوار استحکام بیشتری ببخشد. نکته جالب توجه درباره این قلعه این است که برخلاف اسم آن در گذشته یک مرکز علمی(دانشگاه) بوده است که امروزه بسیاری آن را به اسم دانشگاه تاریخی می‌شناسند.
حین کشف و مرمت این اثر باستانی هیجان‌انگیز، 40 هزار قطعه سفال و همچنین 23 اسکلت انسان در قبرهای یک نفره، دونفره و سه نفره پیدا کردند که همه این¬ها نشان دهنده آن است که داستان های زیادی در این قلعه وجود داشته است که هنوز کشف و مشخص نشده اند.
طی یک سفر یک روزه به رباط کریم می‌توانید از کاروان سرای حاج کمال و قلعه سنگی بازدید کنید و یک روز خاطره‌انگیز را رای خود رقم بزنید.
اگر به بازدید از کاروان‌سرا‌ها و مکان‌های تاریخی علاقه دارید می‌توانید سری به گرمسار بزنید و از کاروان‌سرا‌های آنجا نیز دیدن کنید. جهت مشاهده و مطالعه مطلب گردش در گرمسار اینجا کلیک کنید.
در تهران نیز مکان‌های تاریخی بسیاری وجود دارد شاید از وجود آنها بی‌خبر باشیم. جهت مطالعه مطلب مکان های تاریخی تهران اینجا کلیک کنید.
همچنین اگر بازدید از مکان‌های تاریخی لذت نمی‌برید می‌توانید به دل طبیعت سفر کنید و از آرامش آن بهترین استفاده را بکنید.
جهت مطالعه مطلب گردش در چالوس اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب گردش در لواسان اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مطلب گردش در پلور اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران #شهرک سینمایی غزالی #غرب تهران #سینما #فیلم #سریال #قدیمی #رباط کریم #قلعه #کاروانسرا #قلعه سنگی #کاروانسرای حاج کمال