گردش در گرمسار

در اطراف محل زندگی ما بسیاری از مکان‌های تاریخی و طبیعی وجود دارند که حتی از وجود آنها بی‌خبر هستیم. ما قصد داریم تعدادی از این مکان‌های زیبا را به شما معرفی کنیم تا با مراجعه و بازدید از آن‌ها لذت ببرید.

برج علاءالدوله:
این بنا در واقع یک گورستان اشرافی برای محافظت از تخریب اجساد بوده است. در این بنا اجساد در سرداب نگه‌داری می‌شدند و آن‌ها را به خاک نمی‌سپردند. این برج آرامگاه افراد مهمی همچون حسن علاءالدوله حاکم وقت ری می‌باشد.
این بنا در دوره ایلخانان و به دستور پسر حسن علاءالدوله، فخرالدین، پس از درگذشت پدرش در روز چهارم صفر سال 675 هجری، ساخته شد. قدمت این برج بیش از 730 سال می باشد و یکی از قدیمی‌ترین نمونه برج‌های آرامگاهی کشور است.
برج علاءالدوله ارتفاعی حدود 17 متر دارد که 5 متر آن متعلق به ارتفاع گنبد مخروطی شکل و 12 متر آن مربوط به اتاق استوانه‌ای آن می‌باشد. در زیر اتاق برج سردابه‌ای وجود دارد که پایین تر از سطح زمین واقع شده است و از نظر نقشه دارای طرح چالیپا است. در محوطه این برج از هنر¬های کاشی کاری، گچ کاری و آجر چینی استفاده شده است که سبکی مانند سبک معماری دوره سلجوقی دارد.
در قسمت شمال غربی این سازه در زمان قدیم نورگیر کوچکی وجود داشته است که امروزه به طور کامل مسدود شده است. این نورگیر به منظور تامین روشنایی داخل بنا و تهویه بنا استفاده می‌شده است.
این برج زیبا دارای معماری منحصر به فردی است که بازدید از آن می‌تواند یکی از تجربه‌های متفاوت زندگی باشد.

کاروان‌سرای قصر بهرام:
کاروان‌سرای قصر بهرام که با نام‌های کاروانسرای شاه‌عباسی و رباط سیاه‌کوه نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی گرمسار به شمار می‌رود و در محدوده‌ای که امروزه پارک ملی کویر نامیده می‌شود، قرار دارد.
دلیل نامیدن این کاروانسرا به قصر بهرام، بهرام گور بوده است که در آنجا اقامت می‌گزید و به شکار گور‌خر ها می¬رفت. این مکان نه به عنوان یک کاروان¬سرا بلکه به عنوان یک قصر با شکوه در شکارگاه بهرام گور بود. بهرام پنجم ساسانی که به بهرام گور معروف بود، در طی روز در اطراف این قصر گورخر شکار می‌کرد.در یکی از روزها که او به شکار رفته بود، در باتلاق‌های نمکین اطراف سفیدآب و بیابان مخوف ریگ جن فرو رفت و دیگر برنگشت.
دلیل ساخته شدن این بنا در آن مکان وجود یک چشمه آب شیرین در نزدیکی آن بود که نه تنها افراد داخل قصر از آب آن استفاده می‌کردند بلکه حیوانات هم برای نوشیدن آب به آنجا می‌آمدند و شکار می‌شدند.
به گفته بسیاری از باستان شناسان زمان ساخت این قصر با شکوه به دوره صفویان باز می‌گردد اما هنوز هم مدرک موثقی وجود ندارد که اعلام کند این قصر در زمان صفویان ساخته شده است و همچنان اعتقاد بر این است که این بنا در دوره ساسانیان ساخته شده است.
اگر روزی را به بازدید از این مکان زیبا و فوق‌العاده اختصاص دادید حتما از کاروان‌سرای عین‌الرشید هم بازدید کنید.

کاروان‌سرای عین‌الرشید:
كاروانسرای تاريخی عين‌الرشيد، واقع در پارك ملی كوير و به فاصله دو كيلومتری قصر بهرام قراردارد.
این کاروانسرا در دوره صفویان ساخته شده است و مصالح اصلی به کار رفته در آن آجر می¬باشد. در کنار این کاروانسرا یک آب‌انبار فروریخته قراردارد.در تپه مجاور این کاروانسرا چشمه عین الرشید قراردارد که آبشخور جانوران منطقه از قبیل بز و آهو می‌باشد. کاروانسرای عین‌الرشید در گذر زمان آسیب‌های فراوانی دیده است به طوری که اکثر سقف‌ها و دیوار‌های آن ریخته است.
موقعیت و قرار گیری کاروان‌سرای عین‌الرشید دو کاروانسرای مهم قصر شاه عباسی و چشم شاه ، طبیعت سیاه کوه ، چشم انداز زیبای کویر میباشد ، که نکته حایز اهمیت بنا به دلیل وجود چشمه آب محل استحمام آب معدنی بوده است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.
اين كاروانسرا با نقشه چهار ايوانی دارای چهار برج مدور و نيم برج هايی در حدفاصل جبهه های شمالی , جنوبی و غربی با روزنه هايی است كه علاوه بر تأمين نور مورد نياز برجها به عنوان تيركش نيز مورد استفاده بوده و جنبه دفاعی داشته است. بازدید از این کاروانسرا و آشنایی بیشتر با معماری ایرانی خالی از لطف نخواهد بود.
توجه داشته باشید که فاصله تمامی مکان‌های گردشگری بالا تا تهران 66 کیلومتر است. پس قطعا می‌توانید طی یک سفر کوتاه و یک روزه به مشاهده و بازدید از آنها بپردازد.
تعدادی از مکان‌های دیدنی و زیبای شهر‌های ورامین و گرمسار را به شما معرفی کردیم و امیدواریم بازدید از آنها برای شما لذت بخش باشد.
جهت مطالعه و مشاهده مکان‌های دیدنی فشافویه حسن‌آباد اینجا کلیک کنید. در این منطقه نیز کاروانسراهای بسیاری وجود دارد که هر شخصی حداقل یکبار باید به بازدید از آنها برود.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین