گردش در پلور

اگر می‌خواهید یک روز به دور از هیاهوی شهر آرامش محض را به دست آورید، وسایل خود را جمع کرده و به سمت پلور حرکت کنید. شاید بسیاری از ما از جاذبه‌های طبیعی پلور بی خبر باشیم اما ما قصد داریم در این مطلب آنها را به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید در یک سفر کوتاه یک روزه از چندین جاذبه طبیعی و زیبا دیدن کنید و از گردش خود لذت ببرید. در طول مسیر از تهران تا پلور میتوانید از آب گرم لاریجان و مراکز پرورش ماهی قزل‌آلا دیدن کنید.

آبگرم لاریجان
روستای آبگرم لاریجان، روستای ییلاقی و خوش آب و هوا، نزدیک‌ترین روستا به قله دماوند است که چشمه‌های آبگرم از دل این کوه می‌جوشند. دلیل گرم بودن آب این چشمه‌ ها ، برخورد آب با مواد و املاح زمینی است و در نتیجه ترکیب و واکنش این مواد و همچنین به دلیل مواد مذاب آتشفشان دماوند ، آب گرم می‌شود. به دلیل وجود این املاح آب‌های این منطقه برای آشامیدن مناسب نیستند و بوی نامطبوعی دارند. اما لازم به ذکر است که علی‌رغم بوی نامطبوع، این چشمه‌ها دارای خاصیت درمانی بسیاری هستند. طی تحقیقات انجام شده آب این چشمه‌ها برای درمان دردهای عضلانی و مفصلی، درمان دیسک کمر و گردن، بهبود سیاتیک و آرتروز، درمان بیماری های پوستی، افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری و…. بسیار کمک کننده می‌باشد.
برای بهره بردن از آب گرم چشمه معدنی لاریجان تأسیساتی مجهز به حوضچه‌های جکوزی و واحدهای اقامتی تأسیس شده‌اند که برای اسکان به صورت خانوادگی و تفریح نیم روزه و علاوه بر آن، اسکان شبانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگام سفر به پلور می‌توانید چند ساعتی در لاریجان توقف داشته باشید تا علاوه بر رفع خستگی راه از آب و هوای این روستا هم لذت ببرید.

دشت شقایق لار
دشت شقایق در دامنه قله دماوند و در جاده پلور ـ رینه قرار دارد، این دشت در فصل بهار و تابستان پوشیده از گل های شقایق است. این دشت زیبا در فصل بهار و تابستان پر از از شقایق‌های سرخ، آلاله‌ها و راعی‌های زرد، مریم گلی‌های بنفش و… می‌شود. تماشای این گل‌ها روح‌تان را تازه خواهد کرد.اگر در تابستان به این منطقه می‌روید، از میان این دشت‌های زیبا رود‌هایی می‌گذرد که گرمای تابستانی را با خنکای دلچسبی از تن‌تان می‌رباید. مساحت این دشت‌های بی‌نظیر به 72 هکتار می‌رسد و دارای چندین کوه و رود خانه است. از معروف‌ترین کوه‌هایی که قسمتی از آنها در این دشت واقع شده است می‌توان به کوه دماوند اشاره کرد و از معروف ترین رودهایی که از آن می‌گذرند رود هراز است. اگر در امتداد این رود حرکت کنید به دریاچه سد لار می‌رسید که بازدید از آن هم خالی از لطف نخواهد بود.
برای رسیدن به پارک ملی لار یا همان دشت لار، از دو طریق می‌توانید راهی شوید. نخست می‌توانید از منطقه لواسان بزرگ با عبور از روستای ایرا از مسیر جاجرود یا رودهن به دشت برسید. همچنین می‌توانید از جاده هراز به روستای پلور رفته و در ادامه به پارک ملی وارد شوید.

دریاچه سد لار
سد لار یکی از سدهای خاکی تأمین‌کننده آب آشامیدنی حوالی تهران و تأمین‌کننده آب مورد نیاز آبیاری‌های کشاورزی منطقه می‌باشد. این سد در۹۵ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. دریاچه‌ای که در پشت سد لار تشکیل شده است، به دلیل نزدیکی به کوه دماوند و واقع بودن در منطقه دشت لار به یکی از گردشگاه‌های اصلی تبدیل شده‌است که در سالهای اخیر بعنوان مراکز پرورش ماهی قزل‌آلا و ماهیگیری و همچنین ورزشهایی چون اسکی روی آب از آن استفاده می‌شود. هنگام سفر به این منطقه به روستای آب اَسک بروید و از مراسم زیبا و چالب برف‌چال دیدن کنید.

مراسم برف‌چال
برف چال، مراسم اهالی روستای آب اَسک می باشد که در اواسط اردیبهشت در مرتع اَسک وش ( بین رینه و پلور ) انجام می شود. هر سال در فصل بهار برف های باقی مانده از زمستان در دامنۀ کوه دماوند جمع آوری می شود و در گودالی ریخته می شود.
در گذشته مردم دامدار روستای آب اسک در منطقه اسک وش به دنبال مکانی برای کندن گودال و ذخیره برف بودند تا مشکل نبود چشمه‌های آب را حل کنند. آنها مکان های بسیاری را امتحان کردند؛ اما از آنجا که زمین پوشیده از سنگ بود، نمی توانستند آن را بکَنند. تا اینکه فردی به نام درویش سید حسن ولی که از آن جا می گذشت مشکل مردم را جویا شد. وقتی از مشکل مردم خبر دار شد، با عصای خود محلی را تعیین کرد و مردم به حفر آنجا پرداختند اما این‌بار به سنگ برخورد نکردند و این مکان مناسب را پیدا کردند. از آن سال تاکنون مردان روستای اَسک در یک روز در این محل حاضر شده و مراسم پر کردن گودال از برف را به جا می آورند. اين رسم 6 قرن است كه در محل برف چال برگزار می شود.
علاوه بر مکانها و مراسم ذکر شده شما می‌توانید با سفر به این مناطق از چشم‌انداز بی‌نظیر کوه دماوند هم استفاده کنید.
تعدادی از جاذبه‌های گردشگری منطقه پلور را به شما معرفی کردیم و امیدواریم که از سفر و دیدن این مناطق لذت ببرید.
جهت مشاهده و مطالعه مکان‌های گردشگری در گرمسار اینجا کلیک کنید. در این منطقه کاروانسراهای بی‌نظیری از دوران صفویان به جا مانده است.
اگر علاقه‌مند به بازدید از مقبره‌ی شیخ کلینی هستید و از بازدید از کاروانسرا‌های بزرگ و معماری ایرانی لذت می‌برید مقاله گردش در فشافویه را بخوانید. جهت مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور