گردش در شهر ری(2)

در نزدیکی شهر تهران مکان‌های تاریخی و بی‌نظیری وجود دارد که شاید ما اسم آنها را بارها و بارها شنیده باشیم اما هرگز به دیدن ان‌ها نرفته‌ایم. در شهر ری در نزدیکی شهر تهران مکان‌های زیبا و تاریخی بسیاری وجود دارد. در مطلب قبل درباره تعدادی از آنها صحبت کردیم و در ادامه این مطلب به معرفی ادامه آنها می پردازیم.

بی‌بی شهربانو
آرامگاه بی‌بی شهربانو در شهر ری واقع شده است. این آرامگاه به شکل مستطیل است و دارای مساحتی حدود 730 متر می‌باشد. این مقبره دارای دیوارهای سنگی مربوط به عهد چهارم یعنی دوره سلجوقیان وآل بویه می‌باشد که دلالت بر این دارد که این بنا قبل از اسلام ساخته شده است. در قسمت جنوبی آن، چندین بنای قدیمی محکم سنگی با همراه با پوشش گنبدی ازجنس سنگ و آجر وجود دارد. بنای اصلی مقبره از گچ وسنگ ساخته شده و اتاق‌های آن از جنس آجر می‌باشد. درباره این بنا جریان‌های زیادی وجود دارد که صحت هیچ کدام از آنها به طور دقیق مشخص نیست. عده‌ای معتقدند که این آرامگاه، آرامگاه شهربانو همسر امام حسین(ع) است که در روز عاشورا سوار بر ذوالجناح به این منطقه آمده است و هنگامی که این کوه را دربرابر خود دیده است، نام آن را صدا زده و کوه باز شده است. بی بی شهربانو به داخل کوه رفته و کوه بسته شده است. البته این ماجرا فقط یک افسانه است زیرا بی‌بی شهربانو هنگام به دنیا آوردن امام سجاد(ع) وفات یافتند. و از آن مهم تر اینکه ساخت این بنا به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد.
به عقیده برخی از تاریخ شناسان این مکان مقبره دختر کدخدای ده بوده است که حدود 300 سال پیش در آنجا زندگی می‌کرده است و همان جا هم به خاک سپرده شده است. زیرا آن مکان محل دفن افراد بزرگ و صاحبان قدرت بوده است.
اما احتمال دیگری هم راجع به این مکان وجود دارد. طبق تحقیقات برخی از تاریخ شناسان این مکان یکی از نیایشگاه‌های آناهید بوده است چر که معماری آن بسیار شبیه به آن‌ها بوده است و البته نوع معماری آن به همان دوران باز می‌گردد. بنابراین نتیجه گرفتند که لقب شهربانو برای ایزدبانو اناهید استفاده می شده است و درمعنی و مفهوم این بوده که اناهید بانوی این شهر بوده است .همچنین قرار گرفتن این مقبره در کنار چشمه آب و بیان آن در اکثر منابع باستانی علت دیگری است که اصل آرامگاه متعلق به ایزدبانو اناهید( الهه آب‌ها و باروری) است.
شما می‌توانید طی یک سفر یک روزه به این مکان رفته، آن را از نزدیک ببینید و بسنجید که کدام یک از احتمالات بالا می‌تواند حقیقت داشته باشد. این را به یاد داشته باشید که اگر به این منطقه سفر کردید بعد از بازدید از آرامگاه بیبی شهربانو می‌توانید سری هم به دژ رشکان بزنید و از بازدید از آن هم لذت ببرید.

دژ رشکان
این اثر تاریخی ارزشمند در نزدیکی محله صفائیه شهر ری و تپه چشمه علی واقع شده است. این دژ یکی از قلعه‌های مستحکم این ناحیه بوده است. دژی که ساختار آن از سنگ و ساروج(ترکیب موادی مانند: سفیده تخم مرغ، پودر سنگ، پشم شتر، موی بز، اهک و خاکستر زغال می‌باشد) تشکیل شده و به دوره تاریخی اشکانیان تعلق دارد. همچنین این دژ را به مناسبت نام فخرالدوله دیلمی، فخرآباد هم نسبت می دهند.
بخش‌های اصلی دژ رشکان یا قلعه فخرآباد، تا زمان قاجار نیز پا بر جا بوده و مورد استفاده قرار می گرفته، اما امروزه قسمت اعظمش تخریب شده است
یکی از نشانه‌های جالب توجه دژ رشکان، معماری نظامی‌دفاعی آن است که از جمله آن می‌توان به حفره‌هایی اشاره کرد که بر دیواره غربی حفر شده است تا کمان داران با قرار دادن تیر کمان خود در قسمت حفره‌ها، راه بر هر جنبنده‌ی مزاحمی ببندند.
اگر از دوستداران بناهای تاریخی هستید این مکان می‌تواند شما را به وجد بیاورد.

برج خاموشان
دامنه شمالی کوه «بی‌بی شهربانو» ، یک برج قرار دارد. بنائی دایره شکل که اصلا هیچ شباهتی به برج ندارد، نه تنها شباهتی به برج ندارد بلکه کارایی آن هم در زمان قدیم هیچ ارتباطی به برج نداشته است. اما از دوره‌ی ساسانیان نام‌اش را برج گذاشته‌اند. نام این اثر تاریخی جذاب برج خاموشان می‌باشد. در اصل این مکان عجیب و مرموز محل دفن مردگان زرتشتیان بود. برخی از زرتشتیان اعتقاد داشتند که دفن مردگان در خاک، سوزاندن مردگان در آتش و یا رها کردن آنها در آب باعث آلوده شدن 4 عنصر اصلی سازنده هستی(آب، باد، آتش، خاک ) می‌شود. در نتیجه اجساد مردگان خود را در بالای این برج قرار می‌دادند تا به وسیله جانوران خورده و یا در اثر تماس با هوا تجزیه شوند و بعد از مدتی که پیکر آنها نسبتا از بین می‌رفت، باقی‌مانده آن را در سوراخی که دقیقا در وسط این برج قرار دارد می‌انداختند. امروزه برج خاموشان در شهر ری یک آثار باستانی به حساب می‌آید و شما می‌توانید با بازدید از آن با قسمتی از آیین زرتشتیان برای مردگانشان آشنا شوید.

جهت مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.
تعداد دیگری از مکان‌های دیدنی شهر ری را به شما معرفی کردیم و امیدواریم از بازدید از آنها لذت ببرید.
اگر از بازدید مکان‌های تاریخی لذت می‌برید پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به گرمسار، فشافویه و رباط کریم بزنید و از کاروان‌سراها و مقبره های موجود در آنجا لذت ببرید.
جهت مطالعه مقاله گردش در گرمسار اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در فشافویه اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در رباط کریم اینجا کلیک کنید.
همچنین در شهر تهران نیز آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود و یک روز فوق‌العاده را برای شما رقم خواهد زد. جهت مطالعه مقاله مکان‌های کمتر یده شده در تهران اینجا کلیک کنید.
اما اگر از بازدید از مکان‌های تاریخی لذت نمی‌برید به دل طبیعت بروید و از آرامش آن لبریز شوید.
جهت مطالعه مقاله گردش در لواسان اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در پلور اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در چالوس اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران #شهرک سینمایی غزالی #غرب تهران #سینما #فیلم #سریال #قدیمی #رباط کریم #قلعه #کاروانسرا #قلعه سنگی #کاروانسرای حاج کمال #برج طغرل #آتشکده ساسانی #تپه میل # زرتشت #آتش #شهر ری #گردش در شهر ری #برج خاموشان #بی بی شهربانو #دژ رشکان