گردش در شهر ری(1)

در نزدیکی شهر تهران مکان‌های تاریخی و بی‌نظیری وجود دارد که شاید ما اسم آنها را بارها و بارها شنیده باشیم اما هرگز به دیدن ان‌ها نرفته‌ایم. در شهر ری در نزدیکی شهر تهران مکان‌های زیبا و تاریخی وجود دارد که قصد داریم در ادامه این مطلب به شما معرفی کنیم.

تپه میل
این بنای باستانی زیبا در دوران ساسانی‌ها و حدود 1800 سال پیش ساخته شده است همچنین به نام‌های تپه میل، آتشکده ری و آتشکده بهرام معروف بوده است. اما دلیل نام‌گذاری این مکان به تپه میل چیست؟ میل‌ها در دوران پیش از اسلام به عنوان راهنما برای مسافران کاربرد داشتند و به مسافران کمک می‌کردند تا راه خود را گم نکنند؛ به این صورت که روی آنها آتش روشن می¬کردند و راه را به مسافران نشان می‌دادند.(دقیقا مانند کاربرد فانوس‌های دریایی). جالب است بدانید که امروزه این آتشکده روشن نیست اما هنوز هم در هنگام روز بر روی بلندی این تپه خودنمایی می‌کند و توجه افراد را به خود جلب می‌کند..
آتشکده ری با مصالحی مانند سنگ، ساروج(ترکیب موادی مانند: سفیده تخم مرغ، پودر سنگ، پشم شتر، موی بز، اهک و خاکستر زغال می‌باشد )، خشت و گل بنا شده است که ترکیب این مواد استحکام زیادی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل است که این بنای زیبا و اثر تاریخی همچنان پابرجا است. البته در زمان حمله اسکندر بخش زیادی از بنای این آتشکده ویران شد اما بخش‌های به جا مانده همچنان زیبا و تماشایی هستند.
در زیر این آتشکده تونلی دیده می‌شود برای حمل آتش از آن استفاده می‌شده است. زیرا زرتشتی‌ها اعتقاد داشتند که آتش مقدس نباید در برابر آفتاب قرار می‌گرفت. این تونل دو سمت تپه را به هم وصل می‌کرد. همچنین در اطراف تپه نیزارهایی وجود دارد که بیانگر حضور دریاچه‌ای در زمان‌های قدیم بوده است که امروزه نیزار‌ها را برای ما به یادگار گذاشته است.
هنگام کشف و مرمت این بنا ظروف سفالی و بسیاری از اشیاء ارزشمند کشف شدند که به منظور حفظ هرچه بهتر این آثار در همین مکان موزه‌ای بنا کردند و این اجناس را در آن نگهداری می‌کنند. اگر به این آتشکده رفتید حتما از موزه دیدنی آن هم بازدید کنید.

برج طغرل
یکی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های تاریخی استان تهران، برج طغرل نام دارد که در شرق آرامگاه تاریخی ابن بابویه یا شیخ صدوق واقع شده‌ است. قدمت این برج آجری و زیبا به دوران سلجوقیان برمی‌گردد و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است.
برج طغرل با مساحتی حدود ۴۸ متر مربع به‌شکل استوانه، با خشت و آجر و به سبک معماری رازی بنا شده است. در گذشته بر بالای این برج، به مانند برج‌های هم دوره‌اش، گنبدی مخروطی شکل وجود داشته که در حال حاضر وجود ندارد. این گنبد در زمان اولین مرمتش در زمان ناصرالدین شاه قاجار به طور کامل از بین رفت. این برج در حدود 20 متر ارتفاع دارد(بدون احتساب گنبدش)
از ویژگی های مهم این برج کاربری چندگانه آن است. بسیاری از مورخان بر این باورند که این برج دارای کاربری های مختلفی است. از جمله کاربری های ارائه شده می توان به استفاده از برج به عنوان ساعت، استفاده از برج به عنوان منعکس کننده صدا و استفاده از برج به عنوان راهنمای مسافران اشاره کرد.
ساعت: این برج دارای ۲۴ کنگره است که تقریبا هر یک ساعت یکبار آفتاب به سمت کنگره بعدی حرکت می‌کند. تا اینکه با بیشترین ارتفاع خود برسد و بر روی نصف‌والنهار منطقه قرار بگیرد. افراد می‌توانستند از روی قرار گرفتن آفتاب روی این کنگره‌ها ساعت را تشخیص دهند.
منعکس کننده صدا: مماری این برج به گونه ای است که اگر فردی در وسط آن بایستد و شروع به صحبت کند صدای آن در محوطه این برج پخش می‌شود انگار که او بلندگو در دست دارد.
راهنمای مسافران: چون این برج در راه ابریشم(مهمترین راه تجاری در زمان قدیم) قرار داشت نقش مهمی در راهنمایی مسافران داشت. به گونه‌ای که در روز بلندی و معماری بی‌نظیر آن توجه مسافران را به خود جلب میکرد و در شب بر روی آن آتشی روشن می‌کردند تا مسافران با دیدن آن گمراه نشوند و مسیر درست را طی کنند.

تعدادی از مکانهای تاریخی و بسیار دیدنی شهر ری را به شما معرفی کردیم و امیدواریم از بازدید از آنها لذت ببرید. در آینده نیز به معرفی ادامه آنها میپردازیم.
اگر از بازدید مکان‌های تاریخی لذت می‌برید پیشنهاد میکنیم حتما سری به گرمسار، فشافویه و رباط کریم بزنید و از کاروان‌سراها و مقبره های موجود در آنجا لذت ببرید.
جهت مطالعه مقاله گردش در گرمسار اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در فشافویه اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در رباط کریم اینجا کلیک کنید.
همچنین در شهر تهران نیز آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود و یک روز فوق‌العاده را برای شما رقم خواهد زد. جهت مطالعه مقاله مکان‌های کمتر یده شده در تهران اینجا کلیک کنید.
اما اگر از بازدید از مکان‌های تاریخی لذت نمی‌برید به دل طبیعت بروید و از آرامش آن لبریز شوید.
جهت مطالعه مقاله گردش در لواسان اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در پلور اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله گردش در چالوس اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران #شهرک سینمایی غزالی #غرب تهران #سینما #فیلم #سریال #قدیمی #رباط کریم #قلعه #کاروانسرا #قلعه سنگی #کاروانسرای حاج کمال #برج طغرل #آتشکده ساسانی #تپه میل # زرتشت #آتش #شهر ری #گردش در شهر ری