نوروز در جهان (2)

از دیرباز نوروز و جشن‌های نوروزی در ایران برپا بوده است که با آغاز فصل بهار، سال جدید خورشیدی رقم می‌خورد؛ اما جالب است بدانید که نوروز را نه‌تنها در ایران، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز جشن می‌گیرند که در همسایگی ایران می‌باشند . در ادامه به معرفی برخی از سنت‌های نوروزی در آنها می‌پردازیم.

نوروز در گرجستان:
عید نوروز در گرجستان بسیار لذت‌بخش است. در تعداد انگشت شماری از کشور‌های دنیا، جشن سال نو به اندازه گرجستان باشکوه انجام می‌شود.
مردم گرجستان روز اول سال نو را به روز شانس می‌شناسند و معتقدند که در این روز نحوه سپری شدن بقیه روز‌های سال برای هر فرد مشخص خواهد شد. جالب است بدانید که در مناطق مختلف گرجستان نام عید نوروز متفاوت است. برای مثال در غرب کشور، نوروز را کالاندا می‌خوانند درحالی که در قسمت‌های کوهستانی کشور آن را با نام زومخا می‌شناسند.
سبز کردن سبزه در گرجستان: قبل از آغاز سال نو و نوروز بسیاری از مردم این منطقه با سبز کردن سبزه به استقبال طبیعت می‌روند و رویش سبزه را به عنوان نوید طبیعت و آمدن بهار و سبز کردن دلهای خود و خانواده به عنوان یک سنت مهم و ماندگار انجام می‌دهند. مسئولین این کشور نیز با سبز کردن میادین و مکانهای مختلف شهر‌ها، آمدن بهار را نوید می‌دهند. برای مثال هر سال در میدان ورودی شهر مارنئولی که یکی از سبز‌ترین میدانهای این کشور است، یکی از مقامات دولتی گرجستان در آن قدم می‌گذارد و به عبارتی با افتتاح سال نو و با برپایی مراسمی خاص و رقص و پایکوبی مردم به استقبال سال نو می‌روند.
چیدن سفره: مردم این منطقه همانند کشورمان سنت چیدن سفره را نیز برپا می‌دارند. البته چیزی به نام سفره هفت‌سین ندارند ولی در این سفره سمنو و قرآن به عنوان دو مورد از اشیاء اصلی بر سر سفره گذاشته می‌شوند. البته گاهی اوقات هم اقلام دیگری مانند سیب و سکه بر سر سفره گذاشته می‌شود. همانطور که گفته شد این سفره هفت‌سین نام ندارد بلکه به ” استل”که کلمه‌ای روسی است مشهور می‌باشد.

نوروز در ترکمنستان:
نوروز در ترکمنستان آداب و تشریفات خاصی دارد که برگزاری جشن‌ها و کنسرت رسمی در تالار اصلی شهر عشق‌آباد و برگزاری جشن‌های رسمی در تمام استانها و شهر‌ها و حتی روستاها یکی از آنها است. همچنین در این جشن‌ها جوانانی هستند که به مناسبت نوروز، طبق‌هایی از شیرینی و شکلات و انواع میوه‌ها و هدایای نوروزی را در دست دارند و به توزیع آنها بین مردم می‌پردازند. در ایام نوروز شهر عشق‌آباد از تردد انسانهایی که لباس‌های رنگارنگ و سنتی پوشیده‌اند و در خیابانها مشغول قدم زدن هستند، رنگارنگ و زیبا می‌شود.
نوروز کجه،نوروز یارمه و بش‌بارماق از غذاهایی هستند که مردم در این روز به پختن و خوردن آنها مشغول می‌شوند.
تاب‌بازی، اسب دوانی، شطرنج، شاخ‌زنی میش‌ها و… از جمله ورزشها و بازی‌هایی هستند که مردم در این روز به آنها مشغول هستند.
مردم شهر سردار هر سال در روز اول سال نو به زیارتگاه قیربی‌بی‌جان می‌روند تا در آنجا گوسفند قربانی کنند و به زیارت بپردازند. زیرا آنها معتقدند که در روزگار‌های کهن دختری به نام بی‌بی‌جان در این منطقه زندگی می‌کرده است و پادشاه آنجا عاشق او بوده است. یک سال در روز نوروز درحالی که دختر در حال پخت سمنو بوده است، حاکم به سراغ او می‌آید و می‌خواهد او را به اجبار با خود ببرد. بی‌بی‌جان دست دعا به درگاه خداوند می‌برد و گریه کنان می‌خواهد که خداوند او را نجات دهد. درهمین هنگام شکافی در زمین ایجاد می‌شود و دختر در آن می‌افتد. از آن پس بود که این اعتقاد در میان مردم شهر سردار باقی ماند.

نوروز در قزاقستان:
در نوروز کلیه شهر‌های قزاقستان اعم از بزرگ و کوچک مملو از جشن و پایکوبی شده و خیمه‌های بزرگ در مرکز شهر به پا می‌شوند. همچنین داخل هر یک از این خیمه‌ها برخی از گروه‌های محلی به برگزاری نمایش درمورد فرهنگ و آداب و رسوم مردم قزاق می‌پردازند و بعد از آن‌ها مردم به رقص و پایکوبی می‌پردازند. مردم قزاقستان نیز مانند مردم ایران پیش از سال نو به خانه‌تکانی می‌پردازند و بر‌این باورند که با خانه‌ای تمیز باید به پیشواز سال نو بروند. همچنین شب پیش از نوروز کلیه ظرف‌های خانه پر از نوشیدنی‌هایی مانند شیر و دوغ می‌شوند. از جمله سایر رسوم نوروز در قزاقستان رها کردن اسبی سرکش به همراه عروسکی زنگوله دار، راس ساعت ۳ صبح توسط جوانان به منظور مژده رسیدن بهار و بیدار کردن مردم در اولین صبح بهار است.
آیین و رسوم تعدادی از کشور‌هایی که نوروز را جشن می‌گیرند را برای شما بازگو کردیم و امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.
جهت مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #معبد #برنج #نقاشی #مقدس #نقاش #معبد تانالات #تاریخ #موزه دن آنتونیو بلنکو #جزیره سنگی # خدای دریاها #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #کنراد هیلتون #پدر هتلداری #موفق #موفقیت #افراد موفق #هیلتون #هتل هیلتون #هتلهای زنجیره ای هیلتون #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #مراکز خرید #مرکز خرید نالا #بازار محلی #مرکز خرید اس تی او #مراکز خرید مالدیو #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان