قشم، جزیره عجایب خداوند

جزیره مرجانی قشم با تعداد زیادی جاذبه و مکان‌های دیدنی‌اش شما را به خود جذب می کند. این شهر برای هر بیننده‌ای با هر سلیقه ای گزینه‌های بسیاری برای بازدید دارد. قشم به جنگل‌های حرا، دره ستارگان، مجموعه تاریخی فرهنگی لافت، زیستگاه دلفین‌ها و… معروف است. در ادامه این مطلب به معرفی برخی از مکان‌های دیدنی قشم می پردازیم.

تنگه چاه‌کوه
سفر به جزیره قشم شما را با بی‌نظیر‌ترین و خارق‌العاده‌ترین جاذبه‌ها و پدیده‌های طبیعی روبه‌رو می‌کند واین ماجرا جویی با بازدید از تنگه چاهکوه به اوج می‌رسد. تنگه چاه‌کوه یکی از عجایب جزیره قشم و از اسرار آمیز‌ترین مناطق جزیره است که در دل رشته کوه‌های سنگی و یکپارچه بخش جنوبی زاگرس قرار گرفته است. ویژگی خاص این سنگ‌ها باعث می‌شود آب درون آن‌ها نفوذ نکند و برعکس در حفره‌های آن بچرخد و اشکال متنوعی را ایجاد کن . تنگه چاهکوه با سخاوت، آب شیرین باران را میان چاهک‌های طبیعی خود ذخیره می‌کرد و مردم می‌توانستند از آن استفاده کنند.

جنگل‌های حرا
حرا درختچه‌های زیبایی هستند که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند و تفاوتی بارز با تمامی جنگل‌هایی دارد که تا کنون دیده‌اید. ریشه درختان جنگل‌های حرا در آب است و در هنگام مد، شما درختانی‌ را می‌بینید که سر از آب بیرون آورده‌اند، انگار واقعا درختانی هستند که در آب معلق هستند. به روایتی اسطوره‌ای، این گیاه از اشک چشم آدم روییده است.
جنگل‌های حرا یکی از ناب‌ترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های دلکش در جزیرۀ قشم به شمار می‌روند. جنگل‌های نابی که از طرفی زیباترین چشم‌انداز طبیعی را تصویر کرده‌اند و از طرفی دیگر زیستگاه منحصر به فرد و مخصوصی برای عدۀ بی‌شماری از جانداران چه گیاهی و چه جانوری محسوب می‌شوند و از طرفی دیگر قدرتی عجیب و خارق‌العاده دارند که بر مبنای آن می‌توانند آب شور دریاها و اقیانوس‌ها را به آب شیرین گوارا تبدیل کنند.

غار‌های خربس
به فاصله ۱۱ کیلومتری از شهر قشم غار‌های خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشت میانکاسه قرار گرفته است. خربس از غار‌های دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه‌ها از حفره سنگ‌ها به وجود آمده است.
طبق بررسی‌ های انجام‌شده روی محوطه باستانی خربس، قدمت این اثر به دوره مادها می‌رسد . غارهای خربس، بر پیشانی کوهی مشرف ‌به ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است که ۴ دهانه غار از درون به ‌هم ‌پیوسته در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متر آن به چشم می‌خورد که به غارهای خربس شهرت دارند. این غارها که از پدیده‌های کهن زمین‌شناختی به شمار می‌روند؛ همراه با دیگر پدیده‌ها و کوه‌ها و خود جزیره قشم، دنباله چین ‌خوردگی‌های رشته ‌کوه‌ های زاگرس هستند که در هزاره‌ های گذشته از زیر آب سر بر آورده‌اند.

غار نمک(غار نمکدان)
بخشی از کوه‌های جزیره قشم به دلیل انباشتگی و رسوب نمک دریا در گسل‌های عمیق، تبدیل به کوه‌ها و غار‌های نمکی شده‌اند. کوه نمکدان در جنوب غربی جزیره با دیگر معادن و غار‌های نمکی جزیره از یک جنس هستند. قندیل‌ها و بلور‌های نمک در داخل غار‌های بزرگ و جریان آب نمکی در بیرون غار، منظره دلپذیری به غار‌ها و کوه‌های نمکی جزیره قشم بخشیده‌اند.

جزیره ناز
جزیره ناز در ۲۲ کیلومتری جزیره قشم تنها محلی است که با پای پیاده یا با خودروی‌ شخصی می‌توان تا فاصله یک کیلومتری آب‌های نیلگون خلیج فارس را پیمود و از این شرایط ویژه به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری قشم لذت برد. جزر آب دریا این شرایط را برای پیاده یا با خودرو شخصی رفتن فراهم می‌کند. با بالا آمدن آب دریا میهمانان جزیره ناز، خود را در پهنه‌ای از آب دریا بدون وجود جاده‌ای برای خروج از آن گرفتار می‌بینند، اما بدون نگرانی از این شرایط تا جزر مجدد آب، به تماشای قسمت‌های مختلف جزیره ناز می‌نشینند.

قبرستان انگلیسی ها
اين قبرستان در گذشته محل زندگي شماري از انگليسي ها در زمان فتحعلي شاه بوده است. قبرستان در ۱۳۵ کيلومتري شهر قشم در بندر باسعيدو قرار دارد. اين منطقه قبر شماري از ماموران دولت انگليس، ديده بان و ديگر نظامياني مي باشد که در ارتش دولت انگليس بوده اند. اين قبرستان در گذشته قلعه کوچکي بوده که يک دکل ديده باني و يک جايگاه براي توپ هاي جنگي، جهت محافظت از قلعه داشته است. از جمله موارد ديدني اين قبرستان علاوه بر سنگ گورهاي قديمي و شکسته، وجود يک ستون يادبود است که همچنان تا به امروز پا برجا مانده که البته سنگ نبشته هاي آن شکسته اند ولي بناي ستون تا حدودي سالم مانده است. چنين به نظر مي رسد که بيشتر قبرها ويران و يا نبش شده است.
تعدادی از مکان‌های گردشگری جزیره قشم را به شما معرفی کردیم و امیدواریم از بازدید از آنها لذت ببرید.

#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران #گردشگری در تهران #الموت #قلعه الموت #دژ لمبسر #طبیعت الموت #گردش در الموت #قاجار #تاریخ قاجار #منیرالسلطنه #کامران میرزا # خانه منیریه #باغ کامرانیه #تنگه واشی #آبشار واشی #آبشار و تنگه واشی #روز طبیعت #سیزده به در #سیزده فروردین #گردش در طبیعت #دشت واشی #آبشار واشی #افراد موفق #کوکسال بابا #جهانگردان #جهانگرد #برادر #برادران امیدوار#باداب سورت #قشم #جزیره قشم #بازدید در قشم #تنگه چاه کوه #غار خربس #قبرستان انگلیسی ها #غار نمکدان #جزیره ناز