رقص سماع در قونیه،ترکیه


رقص سماع ریشه در سنت‌های صوفی دارد. طبق برخی از روایات تاریخی یک درویش مصری، در قرن سوم بود که به سماع پرداخت همچنین نخستین مجلس سماع جمعی توسط علی تنوخی در سال 253 هجری قمری در بغداد تشکیل شد. این مراسم در ابتدا محفل خواندن شعرهای عرفانی و رقص سماع بوده است و به مرور زمان سازهای دیگری مانند دف و نی نیز با آن ترکیب شد.
رقص سماع در ترکیه مانند مساجد و طبیعت زیبای آن در جهان معروف و مشهور است.
دراویش چرخان هنگامی که می‌خواهند با خدا یکی شوند، با تنفس موزون و شعار الله این رقص صوفی را اجرا می‌کنند. همانطور که رقصندگان در خلسه معنوی به چرخش خود ادامه می‌دهند، بین دو جهان شناور می‌شوند. آنها در این حالت در یک مدیتیشن عمیق و شخصی به سر می‌برند.
به گفته یکی از دراویش سماع آیینی از آیین صوفی مولوی(Mevlevi) اسلامی است که بر اساس فلسفه مولوی شکل گرفته است و نماد عروج روح انسان با آزاد کردن منیت برای روشن شدن و در نتیجه اتحاد با خدا است.
این مراسم شامل 7 قسمت پر معنا است. نواختن نی خوش آهنگ که نشان دهنده نفس الهی است و به همه چیز جان می‌بخشد. کلاه آنها که نماد سنگ قبر نفسشان است و لباس سفیدی که بر تن دارند نشانه کفن نفس آنها است. درویشان هنگام شروع جشن با برداشتن عبای مشکی بر تن تولد مجدد حقیقت معنوی خود را به نمایش می‌گذارند و با قرار دادن دست‌های خود به صورت ضربدر و نشان دادن عدد یک به یگانگی خداوند شهادت می‌دهند.
در طی اجرای بسیار زیبا و ساده، درویشان با چرخیدن خود به صورت نمادین به مجرای برکت های الهی تبدیل می‌شوند. درحالی که درویشان می‌چرخند، آغوششان باز است دست راستشان به سوی آسمان است تا از نعمت های خداوند بهره‌مند شوند و با نگاه به سمت چپ هدیه های الهی را به زمین انتقال میدهند.
در این مراسم درویشان با صدا زدن نام خدا هر چه سریع‌تر و سریع‌تر می‌چرخند؛ طی این چرخش منش ها و هویت های شخصی رها شده و به کمال معنویت معروف به فنافیله می رسند. درویشان باید به سمت راست بر روی پای خود و بدون آنکه پاشنه ی پا را از زمین جدا کنند بچرخند. دامن هایی که درویشان می پوشند و مانند چتر در هوا باز می‌شوند به تنور باز معروف هستند. زمانی که درویش این لباس را می‌پوشد، هنگام چرخش از نظر آیرو دینامیکی احساس سبکی میکند و این حالت از سرگیجه جلو گیری می کند.
به گفته مولوی رقص سماع برای انسانهای عادی که مشغول به خو و دنیای فانی هستند، ممنوع است اما برای کسانی که حق و خدا را دوست دارند و به دنبال آن هستند ضروری است. مولانا اعتقاد داشت که سماع غذای روح است و معتقد بود که هنگام رقص، خدا را در همه چیز میبیند.
همه ساله در ماه دسامبر جمعیت زیادی به قونیه می روند تا در مراسم سالگرد مولانا که به شبهای عرس معروف است و در 17 دسامبر آغاز می‌شود و به مدت ده شب ادامه دارد، شرکت کنند. در این مدت گروه های مختلفی از دراویش به قونیه می‌آیند و در نقاط مختلف مراسم رقص سماع را برگزار می‌کنند.
آژانس مسافرتی تعطیلات رویایی برگزار کننده تور‌های رویایی در نوروز ۱۴۰۰ به این کشور زیبا می‌باشد. جهت کسب اطلاع از زمان برگزاری تور، شرایط آن و همچنین رزرو تور با ما تماس بگیرید.
تلفن: ۲۲۲۴۳۰۴۰
در ترکیه کاخ زیبای توپکاپی قرار دارد که در آنجا می‌توانید بسیاری از وسایل به جا مانده از پیامبران گذشته را مشاهده کنید. جهت مطالعه مقاله موزه توپکاپی اینجا کلیک کنید.
همچنین در شهر استانبول آب انباری وجود دارد که به دلیل معماری بی‌نظیر آن همواره مورد توجه بسیاری از فیلمسازان قرار گرفته است و بسیاری از فیلم های بین‌المللی در آنجا ساخته شده است. جهت مطالعه مقاله آب انبار باسیلیکا اینجا کلیک کنید.