تاریخچه جزیره بالی

اگر چه هیچ مصنوعات یا پرونده‌ای وجود ندارد که قدمت بالی را تا عصر حجر بیان کند، اما تصور می‌شود که اولین ساکنان بالی در ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد از چین به این جزیره مهاجرت کرده‌اند. زیرا در عصر برنز در حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد صنعت کاملا متحول شده‌ای ایجاد کرده‌اند. یکی از پیشرفت‌های حاصل شده از این صنعت دگرگون و پیشرفته، یک سیستم آبیاری پیچیده و موثر برای کشاورزی بود که این سیستم هنوز هم برای آبیاری برنج استفاده می‌شود.
اولین مدرک در مورد سکونت انسان در بالی، برخی از ابزار‌های سنگی ۳۰۰۰ ساله و ظروف سفالی می‌باشد.
اولین افراد در بالی احتمالا از آیین آنیمیسم(اعتقاد به روح) پیروی می‌کرده‌اند آیین بودا و هندو نیز از طریق جاوا وارد این جزیره شد. از آنچه می‌توان از شواهد باستان شناسی، ادبی و شفاهی دریافت کرد، مردم بالی در حدود قرن پنجم میلادی با مردم جاوه ارتباط برقرار کردند و همین عامل باعث شد که مردم بالی تحت تاثیر آیین‌های هندو و بودایی قرار بگیرند. البته هنوز مشخص نیست که افرادی که این آیین‌ها و سنت‌ها را معرفی کرده‌اند، هندی بوده‌اند یا جاوایی یا هر دو.
در قرن اولیه میلادی، بالی به تدریج تحت تاثیر شدید فرهنگ هندو-بودایی قرار گرفت. جزیره جاوا در نزدیکی بالی نقش تعیین کننده‌ای در توسعه فرهنگ بالی داشت. در اواخر قرن دهم یک شاهزاده بالی با پرنسسی از ژاوی شرقی ازدواج کرد که منجر به اتحاد مختصری بین پادشاهی بالی و جاوا ی شرقی شد. پس از آن پادشاه بالی به توسعه آیین هندو در سرزمین خود ادامه داد. اما برخلاف آن جاوا پذیرای دین اسلام شد و توانست یکپارچگی خود را در برابر گسترش اسلام، که در قرن ۱۴ بر فرهنگ جاوا حاکم شد، حفظ کند.
در قرن یازدهم، تاثیرات هندو و جاوا برای بالی بسیار مهم شد. ایرلانگا، پسر پادشاه بالیایی و ملکه جاوه‌ای، بالی را با پادشاهی شرقی جاوا متحد کرد. ایرلانگا در سن ۱۶ سالگی، به جنگل‌های شرق جاوا گریخت و هنگامی که دایی اش که پادشاه جاوا بود، تخت پادشاهی را ترک کرد، بر تخت سلطنت نشست و به یکی از حاکمان جاوا تبدیل شد. هنگامی که پدر ایرلانگا (پادشاه بالی) در سال ۱۰۱۱ میلادی درگذشت، او جاوای شرقی و بالی تحت یک پادشاهی متحد در آورد و برادر خود، آناک وونگسو را به عنوان حاکم بالی منصوب کرد. زبان جاوه‌ای به نام کاوی در میان صفات و آداب و رسوم جاوه‌ای که در زندگی اهالی بالی گسترش یافته بود، مورد استفاده قرار گرفت.
هنگامی که اسلام اندونزی را فرا گرفت، بسیاری از افرادی که پیرو آیین هندو بودند، به بالی گریختند. جایی که فرهنگ و آداب و رسوم هندو و اندونزی به طرز جالب توجهی در هم آمیخته بود. وقتی ایرلانگا در اواسط قرن یازدهم درگذشت، بالی خود مختار ماند تا اینکه در سال ۱۲۸۴ پادشاه جاوای شرقی(کرتانگارا)، بالی را فتح کرد و از جاوا بر آن حکمرانی می‌کرد. کرتانگارا در سال ۱۲۹۲ ترور شد و بالی بار دیگر آزاد شد. اما در سال ۱۳۴۳ توسط ژنرال هندو-جاوایی(گاجامادا)، امپراتور ماژاپاهیت، دوباره به کنترل جاوا در آمد. از قرن یازدهم تا قرن پانزدهم بالی به عنوان یک پادشاه هندو دوام آورد در حالی که بقیه‌ی اندونزی تحت تاثیر دین اسلام یا مسیحیت در آمده بود.
دوره ای بالی تحت سلطه سایر پادشاهی ها بود. این سرزمین برای مدت سه قرن نیمه مستقل بود و به طور متناوب تحت سلطه پادشاهی ماژاپاهیت مستقر در جاوای شرقی قرار داشت که در سال ۱۵۲۷ توسط نیرو‌های مسلمان فتح شد. هنگامی که سلسله‌ی ماژاپاهیت تسخیر شد، موج جدیدی از فرهنگ جاوا وارد بالی شد. مهاجرت اشرافی‌گری، کشیش‌ها، هنرمندان و صنعتگران به بالی موجب گسترش فرهنگ شد و دوران طلایی بالی آغاز شد. بالی به اندازه کافی قدرت یافت تا کنترل همسایه لومبوک و همچنین قسمت‌هایی از جاوای شرقی را به دست گیرد.

ورود هلندی‌ها به بالی:
در سال ۱۵۹۷، کشتی‌ای پر از هلندی‌ها به طور تصادفی به بالی رسید. گفته می‌شود که آنها عاشق بالی شدند به طوری که هنگام بازگشت بسیاری از آنها از رفتن خودداری کردند.
دریا نوردان هلندی اولین اروپایی‌هایی بودند که به بالی پا گذاشتند. هلند تا دهه ۱۸۰۰ هیچ علاقه واقعی به بالی نداشت. اما با گذشت زمان میزان علاقه آنها به این سرزمین زیاد شد و به تدریج باعث استعمار بالی توسط هلند شد. هلندی‌ها نیرو‌هایی را به شمال بالی اعزام کردند و تا سال ۱۸۹۴ برای شکست بالی در کنار مردم ساساک لومبوک جنگیدند و تا سال ۱۹۱۱، همه‌ی پادشاهی بالی تحت کنترل هلند بود. پس از تصرف هلندی‌ها تا حد زیادی بالی را نادیده‌ می‌گرفتند زیرا نه محصول تجاری مهمی داشت و نه در مسیر تجاری قرار داشت. در سال ۱۸۵۵ اولین مقامات هلندی وارد بالی شدند. در طی دهه های بعد هلندی‌ها کنترل جزیره‌ را بیشتر و بیشتر در در دست خود گرفتند و کم کم حاکمان بالی را تحت فشار قرار دادند. در سال ۱۹۰۶ که حاکمان بالی متوجه شدند کشور به صورت کامل تحت اداره آنها نیست، تصمیم گرفتند که بمیرند اما در یک سرزمین استعماری زندگی نکنند. آنها در طی یک جنگ، لباس سفید پوشیدند و فقط با نیزه‌ها مسلح شدند. شاید در این جنگ بیش از هزاران نفر بالیایی مردند و پس از آن هلندی‌ها کنترل جزیره‌را به دست گرفتند.

بالی پس از استقلال اندونزی:
جنگ جهانی دوم ژاپنی‌ها را برای هلندی ها به همراه آورد. آنها هلندی‌ها را از سال ۱۹۴۲ تا سال ۱۹۴۵ اخراج و اندونزی را اشغال کردند. طی چند سال ژاپنی‌ها شکست خوردند و هلندی‌ها دوباره بازگشتند تا دوباره کنترل بالی و اندونزی را به دست آورند. با این حال در سال۱۹۴۶، اندونزی توسط اولین رئیس جمهور خود، سورکانو مستقل اعلام شد. دولت هلند این سرزمین را واگذار کرد و اندونزی در سال ۱۹۴۹ رسما به عنوان یک کشور مستقل شناخته شد.
امروزه بالی به علت تاریخ غنی و طبیعت بسیار زیبایش، یکی از مقاصد مهم گردشگری دنیا شناخته می‌شود و بخش مهمی از هزینه‌های این جزیره زیبا از صنعت گردشگری تامین می‌شود.
تعطیلات رویایی برگزار کننده تور رویایی به بالی در ایام نوروز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشر درباره تور و رزرو آن با ما تماس بگیرید.
تلفن : ۲۲۲۴۳۰۴۰
همانطور که قبلا گفتیم بالی دارای طبیعت بسیار زیبا و بکر می باشد جهت مشاهده طبیعت دیدنی این جزیره زیبا اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه فرهنگ غذایی بالی اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه برخی از شرایط تور اینجا کلیک کنید.
نوروز 1400 با ما همراه باشد.