تاریخچه جزایر مرجانی، مالدیو

آیین بودا در حدود قرن 3 قبل از میلاد به مالدیو گسترش یافت و بقایای باستانی مختلفی از استوپاس بودایی و صومعه ها در 59 جزیره وجود دارد. امروز این بقایا غالباً در زیر ماسه ها دفن شده اند و یا در پوشش گیاهی انبوه پنهان شده اند.

آخرین پادشاه بودایی مالدیو در سال 1153 به اسلام گروید و نامی مسلمان به نام محمد بن عبدالله بر خود نهاد. تغییر این امر به دلیل تأثیر و اهمیت بازرگانان عرب از خاور میانه و آفریقا بود. اعتقاد بر این است که یک بازدید کننده مسلمان سنی از آفریقای شمالی به نام یوسف ال باربری مسئولیت تغییر دین را بر عهده گرفت. مقبره وی در قدیمی ترین مسجد مالدیو در پایتخت ماله قرار دارد و قدمت آن به سال 1656 بازمی گردد. ال باربری حافظ قرآن بود . پس از اینکه دین اسلام به طور گسترده در مالدیو به رسمیت شناخته شد، به دستور پادشاه (البته با مقاومت مسئولان معابد بودایی) همه ی معابد و بت های قدیمی بودایی تخریب شدند.
یک افسانه عامیانه خیالی وجود دارد که در آن ال باربری شیطان افسانه ای دریای راناماماری را که از همان زمان مردم مالدیو را تحت تعقیب قرار می داد ، مقهور کرد. هر ماه ، یک دختر جوان باید فدای این شیطان می شد ، در غیر این صورت مردم باید با خشم او روبرو می شدند. پادشاه یا مشاوران او دختری را از بین ساکنان انتخاب می کردند و او را در شب اول ماه در معبدی ایزوله در ساحل شرقی در ماله تنها می گذاشتند . در سحر ، خانواده دختر به معبد بازمی گشتند تا فقط بتوانند جسد آن را پیدا کنند. مسافر مسلمان مراكشی “ال براباری” پیشنهاد كرد كه او را به جای دختری به معبد بفرستند تا آیات قرآن را در آنجا بخواند. بعد از اینکه او در معبد قرآن تلاوت کرد ، دیو ناپدید شد و دیگر خبری از او نشد. مردم مالدیو از اینکه این دیو تبعید شده بود سپاسگزار بودند و معتقد بودند که این کار خداوند یکتا است و به اسلام گرویدند. تصویری که اسلام از هیولا و اعتقادات بت پرست قدیمی منهدم می کند و راه را برای آینده ای روشن تر باز می کند ، روایت قدرتمندی در ساخت مالدیو به یک کشور مسلمان است.
مالدیو به دلیل موقعیت عالی جغرافیایی اش همواره مورد توجه استعمارگران زیادی بوده است. (مالدیو علاوه بر موقعیت جغرافیایی دارای منابع غنی از پوسته گل گاوزبان کوهی بوده است که در آن روزگار به عنوان ارز استفاده می شده است.)انگلیس،هلند و پرتغال از جمله استعمارگران این مجمع الجزایر مرجانی بوده اند اما با تلاش و حمایت پادشاهان و سلاطین با لیاقت این جزیره، استعمارگران یکی پس از دیگری شکست خوردند و استقلال همیشگی را نصیب مالدیو کردند.
در قرن شانزدهم ، محمد تاكوروفائانو به همراه برادرانش برای بیرون راندن متجاوزان پرتغالی و بركناری بت سلطنتی آنها در ماله كه می خواست دین مالدیو را به مسیحیت تبدیل كند ، به مدت هشت سال جنگ كرد. او به همراه سه برادرش هر شب در یک جزیره دیگر فرود می آمد تا در راه خود به ماله از جنگ پشتیبانی کند. برادران اوتما (Uthema)همراه با مردم مالدیو پادگان پرتغال را تحت فشار قرار دادند و استقلال ملت مالدیو را به دست آوردند. کاخ وی در جزیره آلیف شمالی واقع شده است و سالیان سال هست که مردم مادیو از آن به عنوان یک نشانه ملی و از تاکورو فائانو به عنوان یک قهرمان ملی یاد می کنند.
پس از سالها فعالیت استعماری و دخالت پرتغالی ها و سپس هلندی ها ، مالدیو در قرن نوزدهم به یک کشور تحت الحمایه انگلیس تبدیل شد که تا سال 1956 ادامه داشت. انگلیس ها نیز تا سال 1976 یک پایگاه نظامی در جنوب جزیره گان داشتند. موقعیت استراتژیک و دسترسی به اقیانوس هند ، یکی از ویژگی های مهم این پایگاه طول جنگ جهانی دوم بود و توسط انگلیس به عنوان یک پایگاه مخفی دریایی مورد استفاده قرار می گرفت. اما در سال 1956 مالدیو با شکست انگلیسی ها و بیرون راندن آنها از این مجمع الجزایر استقلال خود را به دست آورد و حکومت آن از پادشاهی به جمهوری تغییر یافت.
مالدیو یک دموکراسی نوپا است و از سلطنت به جمهوری تبدیل شده است. انتقال تدریجی شاهد فراز و نشیبهای فراوانی بوده است ، با افراد قدرتمند و کودتای استبدادی. ابراهیم نصیر در سال 1968 رئیس جمهور جمهوری دوم بود و شخصیتی تأثیرگذار در نوسازی کشور ، ایجاد استقلال مالدیو و پایان دادن به وضعیت حمایتی تحت امپراتوری انگلیس بود. وی در سال 1978 توسط رئیس جمهور گیوم که به عنوان تنها کاندیدای انتخابات ایستاد ، مقام ریاست جمهوری را واگذار کرد.
مشهورترین کودتا در سال 1988 اتفاق افتاد که گروهی از مالدیوها و مزدوران مسلح از سریلانکا کنترل ماله را در دست گرفتند اما قادر به گرفتن رئیس جمهور گایوم نبودند. رئیس جمهور خواستار حمایت از طرف هند شد و آنها با اعزام منظم چتربازانی که نظم را در پایتخت برقرار کردند و کودتا را در هم شکستند ، به درستی پاسخ دادند.
از آن روز مالدیو روزگار نسبتا آرامی را به خود دیده است و درگیری های شدید در این کشور رخ نداده است.
امروزه هزینه های کشور مالدیو از طریق گردشگری و البته صادرات ماهی تامین می شود و همچنان هم یک منطقه مهم برای تجارت به حساب می آید.
بخشی از تاریخ زیبای مالدیو را در اختیار شما قرار دادیم و امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید. آژانس مسافرتی تعطیلات رویایی برگزارکننده تور رویایی مالدیو در نوروز 1400 می باشد. جهت کسب اطلاعت بیشتر در باره تور و رزرو آن با ما تماس بگیرید.
تلفن:22243040
نوروز 1400 با ما همراه باشید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #معبد #برنج #نقاشی #مقدس #نقاش #معبد تانالات #تاریخ #موزه دن آنتونیو بلنکو #جزیره سنگی # خدای دریاها #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #کنراد هیلتون #پدر هتلداری #موفق #موفقیت #افراد موفق #هیلتون #هتل هیلتون #هتلهای زنجیره ای هیلتون #اپلیکیشن #مالدیو #تاریخ مالدیو #تاریخچه مالدیو #اسلام