گردش در لواسان

اگر می‌خواهید یک روز را به دور از هیاهوی شهر آرامش محض را به دست آورید، وسایل خود را جمع کرده و به سمت لواسان حرکت کنید. منطقه ییلاقی و سرسبز لواسان یکی از بهترین مقاصد تفریحی و جاذبه‌های گردشگری تهران است. ازجمله مکان‌های دیدنی لواسان و اطراف آن می‌توان به دریاچه و سد لتیان، دشت هویج و روستای برگ جهان اشاره کرد که در این مطلب به معرفی آنها می‌پردازیم.

سد و دریاچه لتیان
سد لتیان در منطقه تلاقی دو رود جاجرود و برگ جهان ساخته شده است. این سد یک سد بتنی است که در سال 1342 شروع به ساخت آن کردند و در سال 1346 این پروژه بزرگ به پایان رسید. این سد تا قبل از انقلاب اسلامی با نام فرحناز مشهور بود اما بعدا نام آن به لتیان تغییر کرد؛ زیرا نزدیک‌ترین روستا به این سد لتیاین نام داشت. البته امروزه این روستا از بین رفته و دیگر از روستای لتیان چیزی جز نام آن باقی نمانده است. سد لتیان حدود 30 درصد از آب آشامیدنی تهران را تامین می‌کند.
به دلیل ساخته شدن سد لتیان در پشت آن یک دریاچه بسیار زیبا تشکیل شد که به آن دریاچه لتیان می‌گویند. مساحت دریاچه لتیان حدود 330 هکتار است و بسیار مناسب برای بسیاری از تفریحات آبی می‌باشد. از جمله تفریحاتی که میتوان در این دریاچه از آنها لذت برد می توان به قایق‌رانی و ماهی‌گیری اشاره کرد و همچنین در اطراف آن فضای مناسبی برای پیک‌نیک وجود دارد.
قایقرانی: در اطراف دریاچه لتیان ایستگاه‌هایی وجود دارد که به اجاره قایق‌ها می‌پردازند. شما می‌توانید با استفاده از یک قایق و قلاب ماهی‌گیری به مرکز این دریاچه بروید و ماهی صید کنید.
ماهیگیری: همانطور که گفته شد در این دریاچه امکان ماهی‌گیری وجود دارد. از جمله ماهی‌هایی که می توانید در دریاچه لتیان سید کنید می‌توان به ماهی پورکراس، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی زرد پر اشاره کرد. البته در گذشته ماهی قزل آلا نیز در این دریاچه وجود داشته است.
شما می‌توانید با مراجعه به این منطقه در نصف روز یکی از تفریحات بی‌نظیر را برای خود رقم بزنید. و همچنین می‌توانید در ادامه گردش خود سری هم به روستای برگ جهان بزنید.

روستای برگ جهان
برگ جهان از جمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات است. ارتفاع روستای برگ جهان از سطح دریا ۲۰۲۶ متر است. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. سفال‌های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستاست. طی چند دهه اخیر بناهای قدیمی این روستا تخریب و به جای آن‌ها ساختمان‌های جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده‌است. محله های سر دره، پا دره، روبار و شاهان کالبد روستای برگ جهان را تشکیل می‌دهند که متاسفانه امروزه معماری آنها دگرگون شده و بافت قدیمی خود را از دست داده‌اند. فقط در محله سردره اندکی از معماری سنتی از دوران پهلوی به جا مانده است.
مردم روستای برگ جهان به زبان فارسی سخن می‌گویند. و مردمانی بسیار مهمان‌نواز هستند. مشاغل عمده مردم این روستا زراعت، باغداری و دامداری است و برخی نیز به فعالیت‌های خدماتی می‌پردازند. گندم، جو و حبوبات عمده‌ترین محصولات زراعی و گردو، سیب، زردآلو، گیلاس، آلبالو و هلو از محصولات باغی این روستا است. فرآورده‌های لبنی از قبیل شیر، ماست، کره و تولید عسل نیز در این روستا رواج دارد. اگر به دنبال یک جای دنج و آرام میگردید تا آخر هفته‌ خود را در آن سپری کنید این روستا بهترین و خوش آب‌و‌هوا ترین منطقه برای برآورده کردن این خواسته شما است.

دشت هویج
با شنیدن نام این دشت اولین چیزی که به یاد ما می¬آید، سرزمین¬هایی پر از هویج است اما جالب است بدانید که در این دشت ها هیچ اثری از هویج نبوده و دلیل نام آنها پرورش هویج در روزگاران گذشته در آنها بوده است. اما امروزه کشاورزان محلی محصولات زیادی را در این دشتها و مزارع می‌کارند و از آنها بهره برداری میکنند. اهمیت این دشت بسیار بالا است زیرا می‌تواند هر دو گروه طبیعت‌گرد و کوهنورد را راضی نگه دارد. مراجعه به این دشتهای زیبا و بی‌نظیر آن هم با خانواده روزی تکرار نشدنی را برای شما رقم می‌زند. در حالی که عده‌ای گردش در دشت را انجام می‌دهند، گروه دوم می‌توانند به سمت کوه‌های اطراف رفته و ساعتی بعد بر فراز قله پرسون یا ریزان بایستد. برای آنانی هم که از کوه نوردی لذت نمی‌برند، لحظه‌ای نشستن در کنار چشمه و گشت و گذار در اطراف دشت و نگاهی آرام به گوسفندان لذت وصف ناپذیری دارد.
تعدادی از مکان‌های گردشگری و طبیعی لواسان را به شما معرفی کردیم و امیدواریم که از مراجعه و گذراندن روز خود در آنجا لذت ببرید. توجه داشته باشید که فاصله این مکان‌ها از تهران فقط 20 کیلومتر است و دسترسی به آنها بسیار راحت خواهد بود.
جهت مطالعه مکانهای گردشگری پلور اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مکان‌های گردشگری در گرمسار و ورامین اینجا کلیک کنید.
جهت مطالعه مکان‌های گردشگری در فشافویه اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در لواسان #دشت هویج #سد لتیان #دریاچه لتیان #روستای برگ جهان