نوروز در جهان(1)

از دیرباز نوروز و جشن‌های نوروزی در ایران برپا بوده است که با آغاز فصل بهار، سال جدید خورشیدی رقم می‌خورد؛ اما جالب است بدانید که نوروز را نه‌تنها در ایران، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز جشن می‌گیرند که در همسایگی ایران می‌باشند . در ادامه به معرفی برخی از سنت‌های نوروزی در آنها می‌پردازیم.

نوروز در کردستان عراق:
برای کرد‌ها در خاورمیانه، نوروز به داستان کاوه آهنگر مربوط است. آنها معتقدند نوروز برای یادبود پیروزی کاوه بر ضحاک ظالم به وجود آمده است و روستائیان پیروز با پریدن از آتش این پیروزی را جشن می‌گیرند.
سبز کردن سبزه مخصوصا کنجد، پوشیدن لباس‌های رنگارنگ، رقص و پایکوبی در دامن طبیعت و… از آداب و رسومی است که کرد‌ها در این روز به جا می‌آورند و به این ترتیب به استقبال بهار می‌روند. آنها سعی می‌کنند در نوروز پیوند خود با طبیعت را عمیق‌تر کنند و طبیعت را پاس بدارند. در میان سنت‌های نوروزی کردها، سفره‌های هفت سین دیده نمی‌شود و تنها برخی از آنها به خانه تکانی می‌پردازند.

نوروز در تانزانیا:
در میان همه کشور‌هایی که نوروز را جشن می‌گیرند، تانزانیا از همه ناشناخته تر مانده است. از حدود ۱۰۰۰ سال پیش که گروهی از مردم ایران به زنگبار مهاجرت کردند، ارتباط صمیمانه و نزدیکی بین مردم تانزانیا و ساکنان حاشیه خلیج فارس به وجود آمد. شیرازی‌های ساکن زنگبار، جشنی را برای آنها به ارمغان آوردند که هنوز هم با سنت‌های خاص خود در تانزانیا جشن گرفته می‌شود. آنها در این روز سعی می‌کنند کدورتهای گذشته را فراموش کنند و با غذا‌های مختلف از یکدیگر پذیرایی کنند. زیرا آنها معتقدند که پذیرایی از یکدیگر در این روز خیر و برکت و خوش‌شانسی به همراه می‌آورد. همچنین آنها با برافروختن آتش و خواندن آواز در اطراف روستا‌ها شادی خود را ابراز کرده و جشن می‌گیرند.

نوروز در افغانستان:
در افغانستان نوروز با رسم و آیین ویژه خود، جشن گرفته می‌شود که سفره‌ی هفت سین، هفت میوه، سمنو و غذآ‌های مخصوص نوروز از جمله آنها به شمار می‌رود.
تهیه سمنو(سمنک) از جمله رسم‌های قدیمی نوروز است که در بین زنان طرفداران زیادی دارد. زنان افغان از آغاز شب نوروز تا سپیده‌دم اولین روز بهار به صورت دسته جمعی و خواندن اشعار قدیمی، شروع به پختن سمنو می‌کنند. رسم شب نشینی سمنو در شب نوروز در میان خانم‌های شهر کابل و دیگر نقاط افغانستان رایج است و بسیاری از خانواده‌های افغان به ویژه بانوان در شب نوروز در میهمانی پخت سمنو شرکت می‌کنند. شب نوروز، دختران جوان و زنان افغان تا نیمه‌های شب در کنار آتشی که روی آن دیگ بزرگ سمنو قرار دارد، می‌نشینند و با قصه‌گویی و شادمانی تا آماده شدن کامل خوراک سمنو بیدار می‌مانند. و اما بپردازی به سفره‌ی هفت‌سین و هفت‌میوه که از دیگر رسم‌های ویژه نوروز در افغانستان است. هفت‌میوه، ترکیبی از هفت نوع میوه خشک است. این خشکبار‌ها به طور معمول مغز بادام، مغز گردو، پسته، کشمش، زرد‌آلو، سنجد و قیسی هستند. مردم افغانستان چند روز قبل از عید این خشکبار‌ها را به صورت مخلوط در آب قرار می‌دهند تا برای لحظه تحویل سال آماده شود. در همین حال در برخی از مناطق افغانستان، مردم برای استقبال از نوروز، سفره هفت سین نیز پهن می‌کنند.
سیب، سنجد، سبزه، سمارق(قارچ)، سرکه، سمنو و سیر اجزای سفره هفت سین را تشکیل می‌دهند.


نوروز در قرقیزستان:
عید نوروز در قرقیزستان، تنها یک روز آن هم در روز اول یا دوم فروردین ماه است که به ۲۹ روز یا ۳۰ روز بودن اسفند بستگی دارد. اگر اسفند ۲۹ روز باشد اول فروردین و اگر ۳۰ روز باشد در روز دوم فروردین برگزار خواهد شد.
تا قبل از فروپاشی شوروی سابق این مراسم به دست فراموشی سپرده شده بود ولی پس از فروپاشی دوباره حیات یافت و هرساله با شکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود.
مراسم جشن این روز را در شهر‌ها دولت تدارک می‌بینند و در روستاها، بزرگان و ریش سفیدان در برگزاری آن دخالت دارند. در شهر‌ها در میدانهای بزرگ و در روستا‌ها در بیابان‌های اطراف این جشن برگزار می‌شود. در قرقیزستان در این روز پختن غذا‌های معروف قرقیزی مثل بش‌بارماق، مانته‌برسک و کاتما مرسوم است که به صورت رایگان بین حاضران در جشن توزیع می‌شود. در قرقیزستان در این روز افزون بر جشن، یک سری از مسابقات از قبیل سوار‌کاری و غیره نیز مرسوم است و به گونه چشمگیری در این روز مسابقات دنبال می‌شود و جوایز ارزنده‌ای به نفرات برتر داده می‌شود.
آیین و رسوم تعدادی از کشور‌هایی که نوروز را جشن می‌گیرند را برای شما بازگو کردیم و امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.
آژانس مسافرتی تعطیلات رویایی برگزار کننده تور‌های بسیار جذابی در نوروز ۱۴۰۰ می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط تور‌ها و رزرو آنها با ما تماس بگیرید.
تلفن: ۲۲۲۴۳۰۴۰
نوروز ۱۴۰۰ با ما همراه باشید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #معبد #برنج #نقاشی #مقدس #نقاش #معبد تانالات #تاریخ #موزه دن آنتونیو بلنکو #جزیره سنگی # خدای دریاها #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #کنراد هیلتون #پدر هتلداری #موفق #موفقیت #افراد موفق #هیلتون #هتل هیلتون #هتلهای زنجیره ای هیلتون #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #مراکز خرید #مرکز خرید نالا #بازار محلی #مرکز خرید اس تی او #مراکز خرید مالدیو #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه