شهر غرق شده،بایا

در زیر آب‌های ناآرام در خلیج پزوئولی بقایای تمدن روم باستان وجود دارد که ۱۷۰۰ سال پیش در دریا‌های زمان از دست رفته است اما دریا‌های کره زمین به خوبی از آنها محافظت کرده‌اند.

بایا شهری زیبا و بزرگ در روم بود که در ساحل خلیج پوزوئولی قرار داشت.
این شهر بزرگ قبل از هرچیز مکانی برای تعطیلات ثروتمندان روم بود. امپراطورهای ثروتمند روم ویلا‌های مجلل خود را در این منطقه‌ی خوش آب و هوا و زیبا می‌ساختند.
چهره‌های برجسته‌ای مانند جولیوس سزار، نرو، آگوستوس و مارکوس آنتونیوس تعطیلات خود را در این مکان می‌گذراندند و حتی شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه کلئو پاترای زیبا هنگام مرگ جولیوس سزار در سال ۴۴ قبل از میلاد در این شهر اقامت گزید.
در نزدیکی این منطقه، آتشفشانی فعال دارای ۲۴ دهانه و یک ابر آتشفشان عظیم وجود داشت.(البته امروزه نیز این آتشفشان در آن منطقه قرار دارد.) تقریبا در قرن شانزدهم با تخلیه شدن محفظه ماگمای این آتشفشان و تغییر سطح چشمگیر کل سرزمین بایا(کاهش سطح حدود ۶ متر)، این شهر در زیر آبهای خلیج پوزوئولی پنهان شد و دیگر هیچ اثری از آن یافت نشد تا ۵۰ سال پیش.
(به پدیده کاهش سطح زمین در اثر تخلیه شدن محفظه ماگمای آتشفشانی، پدیده برادیزیسم می‌گویند. )
امروزه شهر گمشده بایا در کف دریای تیرهنیان(Tyrrhenian See) در ضلع شمال غربی کلانشهر ناپل قرار گرفته است.

جالب است بدانید تحقیقاتی که زیر آب توسط باستان‌ شناسان انجام شد نشان می‌دهد که بسیاری از بنا‌های غرق شده در زیر آب سالم مانده‌اند؛ گویی آب مانند یک زره فولادی از آنها محافظت کرده است. همچنین در این شهر مجسمه‌های زیبایی از جمله مجسمه آفرودیت وجود دارند که بدون تغییر باقی مانده‌اند و از خاطرات گذشته‌های دور حکایت می‌کنند. طبق یافته‌های باستان شناسی معابد زیبایی هم در این شهر ساخته شده بود که اکنون بسیاری از آنها تخریب شده‌اند اما تعداد زیادی از آنها نیز همچنان با موزائیک‌های زیبا پا برجا هستند و پذیرای گردشگران میباشند.

این شگفتی دریایی یکی از معدود پارک‌های زیر آب جهان است و می‌توانید با گذراندن یک روز عالی، باستان شناسی و شنا در آبهای این خلیج را همراه با هم تجربه کنید.
راه‌هایی که می‌توانید از بایا دیدن کنید:
قایق:
کسانی که نمیخواهند خیس شوند یا ارتباط خوبی با شنا ندارند می‌توانند سوار بر قایق‌ها به دیدن این شهر زیبا بروند. شایان ذکر است که کف این قایق‌ها شیشه‌ای بوده و مسافران آنها به راحتی می‌توانند از بایا دیدن کنند.
غرق شدن در آب:
شیرجه‌ی ساده با باله‌های مخصوص و اسنورکل(لوله‌های مخصوص تنفس هوا در زیر آب) راه ساده و جذابی است که شما می‌توانید با استفاده از آن از این شهر زیبا دیدن کنید. این یک روش ایده‌آل برای کسانی است که حمل مخازن و لباس‌های غواصی را دوست ندارند.
غواصی:
در اطراف خلیج پوزوئولی مراکز غواصی زیادی هستند که علاوه‌بر آموزش و برگزاری تور‌های غواصی به این شهر زیبا امکانات دیگری مانند اتاق‌های رختکن، دوش و تجهیزات دیگری را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند تا بتوانند یک تجربه‌ی غواصی لذت بخش داشته باشند.
شهر زیبای باستانی بایا را به شما معرفی کردیم و امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید و با سفر به آنجا تجربه‌های جدیدی کسب کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #معبد #برنج #نقاشی #مقدس #نقاش #معبد تانالات #تاریخ #موزه دن آنتونیو بلنکو #جزیره سنگی # خدای دریاها #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #کنراد هیلتون #پدر هتلداری #موفق #موفقیت #افراد موفق #هیلتون #هتل هیلتون #هتلهای زنجیره ای هیلتون #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #مراکز خرید #مرکز خرید نالا #بازار محلی #مرکز خرید اس تی او #مراکز خرید مالدیو #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا