اولین جهانگردان ایرانی

عیسی و عبد‌الله امیدوار اولین جهانگردان ایرانی بودند. آنها از سال شروع به سفر و جهانگردی کردند و هیچ سختی مانع تصمیم آن‌ها نشد. آنها می‌خواستند به تمام نقاط جهان سفر کنند و همه‌ی نادیده‌ها را ببینند و تجربه کنند.
در ادامه این مطلب قصد داریم به توصیف برخی از سفر‌های آنها بپردازیم و سرانجام این دو برادر را برای شما شرح دهیم.
برادران امیدوار بعد از تحصیل خود در مدرسه صنعتی آلمانی‌ها به پیشنهاد یکی از دوست‌هایشان در باشگاه ثبت نام کرده و رشته کوه‌نوردی را با عشق و علاقه انتخاب نمودند و پس از گذر زمان قله‌هایی مانند سهند، سبلان، علم کوه، دماوند و… را فتح کردند و همین اقدام باعث آغاز سفر‌های بزرگ و کوچک این دو برادر شد. به عبارت دیگر اولین سفر‌های آن‌ها از فتح قله ها آغاز شد.

این دو جهانگرد ایرانی اولین سفر خود را با موتور آغاز کردند. موتوری که بار و تجهیزات سفر دور و دراز آنها برروی آن‌ها سنگینی می‌کرد.
برادران امیدوار سفر خود را از مشهد آغاز کردند و از آنجا به سمت افغانستان حرکت کردند. فاصله میان مرز ایران و افغانستان حدود ۱۵ کیلومتر بود. پانزده‌ کیلومتر صحرای بی آب و علف، پانزده کیلومتر زمین‌های بایر که در هر گوشه و کنارش، تلهای ریگ روان جاده را پوشانده بود و راندن موتور‌سیکلت ها را برای آن‌ها دشوار ساخته بود. سرانجام با سختی‌های بسیار و گذراندن این ۱۵ کیلومتر به افغانستان رسیدند. طی ۲الی۳ هفته با نقاط مختلف افغانستان و نحوه زندگی آن‌ها آشنا شدند و از غذا‌های خوش‌طعم و مزه افغانی چشیدند. پس از کسب تجربه‌های جدید در این سرزمین تصمیم بر آن شد که به سمت پاکستان حرکت کنند. از مرز افغانستان گذشتند و به خاک پاکستان قدم گذاشتند. اما ورود آن‌ها به خاک پاکستان با بدشانسی محض همراه بود. در همان شب سیل مرگ آسایی آمد و برخی از شهر‌های مرزی پاکستان را ویران کرده بود. و از آن بدتر حمله مار‌هایی بود که براثر سیل، لانه‌های آنها ویران شده بود و به آبادی‌ها هجوم آورده بودند. چند وقت با سختی و مشقت فراوان در پاکستان گذشت. اما باز هم تمام این ترس‌ها و سختی‌ها نتوانست مانع هدف بزرگ فتح جهان این دو برادر شود. پس از آنکه مدت زمانی در پاکستان به سر بردند تصمیم گرفتند که به کشور سیلان ان هم از طریق راه آبی سفر کنند. سفر به سیلان هم خالی از دردسر نبود. سفر دریایی آن‌ها به سمت سیلان حدود ۳ روز طول کشید. در روز دوم که در کشتی به سر می‌بردند یکس از همسفران آن‌ها به طرز عجیبی فوت کرد. تمام مسافران کشتی که از مرگ او نگران شده بودند(نگرانی آن‌ها به دلیل احتمال مرگ او توسط یک بیماری واگیردار بود.) تصمیم گرفتند که جسد را به آب دریا بیندازند.

اگر از کنار سختی‌ها و ترس‌های این سفر بگذریم می‌توانیم به مکان‌های گردشگری که این دو برادر به آن‌ها رجوع کردند بپردازیم. از جمله این مکان‌ها می‌توان پل رودخانه گرایی، بازدید از برخی مراسم مذهبی، دندان بودا و… را نام برد. برادران امیدوار پس از یک ماه اقامت در سیلان به جنوبی‌ترین نقطه‌ی هندوستان قدم نهادند. از بدو ورودشان به هند نخستین چیزی که توجه آن‌ها را جلب کرد، اخلاق و رفتار پسندیده، مهربانی و رافت، مهمانوازی و اخلاق و رفتار اجتماعی مردم هندوستان بود. این دو برادر جهانگرد که داستان‌های عجیب و زیادی درباره هند شنیده بودن، تصمیم گرفتند که به کشف مرجع برخی از آن‌ها بپردازند و این مسئله یکی از بزرگ‌ترین هدف‌های آن‌ها از سفر به هند بود. آن‌ها پس از گشت و گذار در هند، آشنایی با فرهنگ‌ آنها و کسب تجربه‌های جدید این کشور را ترک کردند و به سمت تبت حرکت کردند. در تبت با فرهنگ مردم، عقاید خرافی آن‌ها، شیوه مومیایی کردن اجسادشان، بازدید از خنقاه‌های معروفشان و… آشنا شدند.
یکی از مکان‌های جالبی که برادران امیدوار در تبت از آن بازدید کردند، غاری به نام غار خودکشی بود. همه‌ی ما بعد از شنیدن نام این غار به یک شکنجه‌گاه مخوف فکر می‌کنیم اما این طور نیست. طبق عقیده مردم محلی آن منطقه در زمان‌های قدیم این غار برای عبادت بوده و هرکس درون آن می‌رفت، بعد از ۱۵ روز به شخص جدیدی تبدیل می‌شدند و طی این ۱۵ روز نفس وابسته به دنیای خود را می‌کشتند و از تمام وابستگی ها دل می‌کندند. به همین دلیل نام این غار خودکشی بوده است.
بعد از سفر به تبت تصمیم گرفتند که مسیر خود را کمی تغییر دهند و به سمت استرالیا حرکت کنند. بعد از استرالیا به آلاسکا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی سفر کردند و در نهایت به اروپا پا گذاشتند. آن‌ها که تصمیم داشتند بعد از اروپا به آفریقا سفر کنند، تصمیم گرفتند تا در هنگام اقامتشان در اروپا کار کنند تا بتوانند هزینه‌های ادامه سفر خود را تامین کنند. آن‌ها سال ۱۳۴۰ برای یک اقامت ۳ ماهه از اروپا وارد ایران شدند.
بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی مرحله دوم سفر‌های خود را آغاز کردند اما این بار به جای موتور‌های سنگین با ماشین سفر کردند. مرحله دوم سفر برادران امیدوار چیزی حدود ۳سال به طول انجامید و در خاور دور سپری شد. طبق گفته‌های خاطرات این دو برادر ان‌ها در خاور دور حدود ۲۰ برنامه رادیویی اجرا کردند و تجربه‌های خود را با شنوندگان به اشتراک گذاشتند و البته از این راه برای ادامه سفر‌های خود کسب درآمد می‌کردند.
این جهانگردان ایرانی پس از ۳ سال به کشور خود، ایران بازگشتند و تصمیم گرفتند که از یادگاری‌های به جا مانده و تجربه‌های کسب شده یک موزه تشکیل دهند تا آن‌ها را با هموطنان خود به اشتراک بگذارند. این تصمیم حدود ۱۲ سال پیش و به کمک دکتر عبدالعلی پور عملی شد. این جهانگردان بزرگ به کمک دکتر عبدالعلی پور نمایشگاهی دائمی واقع در مجموعه تاریخی-فرهنگی کاخ سعد آباد برپا کردند.
قسمتی از سفر ها و زندگی اولین جهانگردان ایرانی را برای شما بازگو کردیم و امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید. و همچنین با مراجعه به نمایشگاه جهانگردی آن‌ها روز خوبی را سپری کنید.
اگر به مطالعه زندگی‌نامه افراد موفق و مشعور علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مطلب زدگی نامه کوکسال بابا را مطالعه کنید. جهت مطالعه مطلب اعجوبه کوچک ترک اینجا کلیک کنید.
#تعطیلات رویایی #آژانس تعطیلات رویایی #بالی #سفر #مسافرت #سفر رفتن #اندونزی #جزیره بالی #تور #قطار #هواپیما #اتوبوس #بلیط #هتل #گردشگری #زیبا #غروب #ترکیه #ارمنستان #عمان #اوگاندا #کنیا #تور نوروزی #نوروز 1400 #جذاب #طبیعت #طبیعت بکر #تفریح #گردشگری #میمون #جنگل #تفریحات آبی #باغ آبی #معبد #معابد مقدس #مالدیو #تاریخچه مالدیو #تاریخ مالدیو #گردشگری #گردشگری در مالدیو #مکانهای دیدنی مالدیو #غذا #خوشمزه #غذاهای مالدیو #ماهی #مالدیو #خرید #کشور #نوروز #نوروز 1400 #نوروز در افغانستان #نوروز در قرقیزستان #نوروز در عراق #نوروز درتانزانیا #سمنو #هفت سین #هفت میوه #قزاقستان #گرجستان #ترکمنستان #شهر #شهر زیر دریا #بایا #باستان #باستان شناسی #دریا #خلیج #اقیانوس #آتشفشان #آثار باستانی #شهر زیر دریایی بایا #مکانهای عجیب #طبیعت عجیب #زیبایی های جهان #ترسناک #مکانهای ترسناک #مکان های ترسناک جهان #فستیوال لاله ها #هلند #آریزونا #اکراین #زیباترین مکان های دنیا #شگفت انگیز ترین مکانهای دنیا #مکانهای گردشگری تهران #مقبره شیخ کلینی #کاروان‌سرای کنار گرد #کاروان‌سرای دیر گچین #حسن آباد #تهران #گردش #نوروز #برج علاءالدوله #کاروانسرای عین الرشید #قصر بهرام #گرمسار #ورامین #پلور #دشت شقایق #دریاچه سد لار #مراسم برف چال #آب گرم لاریجان #گردش در پلور #گردش در تهران #مکان های کمتر دیده شده در تهران #گردشگری در تهران #الموت #قلعه الموت #دژ لمبسر #طبیعت الموت #گردش در الموت #قاجار #تاریخ قاجار #منیرالسلطنه #کامران میرزا # خانه منیریه #باغ کامرانیه #تنگه واشی #آبشار واشی #آبشار و تنگه واشی #روز طبیعت #سیزده به در #سیزده فروردین #گردش در طبیعت #دشت واشی #آبشار واشی #افراد موفق #کوکسال بابا #جهانگردان #جهانگرد #برادر #برادران امیدوار