هتل‌ها نقاهتگاه بیماران کرونایی می‌شوند

آیا هتل‌ها نقاهتگاه بیماران کرونایی می‌شود؟

ایرنا- شیوع گسترده کرونا و ابتلای تمام اعضا خانواده به کرونا شاید این موضوع را بار دیگر مطرح کند که آیا هتل‌ها نقاهتگاه بیماران کرونایی می‌شود؟

توقف سفر در سطح جهانی و پیش‌بینی ابتلای میلیونی به بیماری کرونا، برخی از دولت‌ها را بر آن داشته که از طریق قراردادهایی به دنبال اجاره هتل‌هایی برای اقامتگاه بیماران تازه بهبود یافته از کرونا باشند.
آنها از طریق این کار فشارهای وارده به سیستم بهداشتی و درمانی خود را نیز کاهش می‌دهند. البته معمولا این هتل‌ها را برای اقامت دوران نقاهت بیماران خفیف و یا بیماران بهبود یافته در نظر خواهند گرفت.
پس از گسترش ویروس کرونا که با سرعتی عجیب جهان را درنوردیده است، کشورها با کاهش فضای بهداشتی و درمانی رو به رو شده‌اند و برای جبران این فضاها و بخصوص اقامت دوران نقاهت بیماران و حتی اقامت کادر درمانی در بعضی از نقاط، به فکر تجهیز مراکز اقامتی و بخصوص هتل‌ها افتاده‌اند. بخصوص در ووهان چین برای جلوگیری از انتقال ویروس از کادر درمان به خانواده‌هایشان، از هتل‌ها به عنوان اقامتگاه آنها استفاده شده است.
چندین هتل در سراسر اروپا وجود دارد که در حال حاضر برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر در حال بازسازی هستند. مثلا در مادرید حدود ۴۰ هتل با ۹۰۰۰ تخت برای بیماران آماده‌سازی می‌شود. همچنین در بریتانیا رایزنی با گروهی از هتل‌ها به عنوان مراکز نقاهتگاهی ادامه دارد. در فرانسه نیز یکی از بزرگترین شرکت‌های هتلداری اروپا هتل‌هایی را برای کارکنان پرستاری، افراد آسیب پذیر و افرادی که با کرونا مبارزه می‌کنند آماده‌سازی می‌کند. در جدیدترین مورد نیز ایالت متحده آمریکا به این فکر افتاده است.
‌در ابتدای شروع کرونا در ایران نیز زمزمه‌هایی مبنی بر فعالیت برخی هتل‌ها درقالب نقاهتگاه برای بیماران کرونایی مطرح شد.
ولی تیموری معاون گردشگری کشور اسفندماه گذشته گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد ملی کرونا از وزارت میراث فرهنگی درخواست کرد تا هتل‌ها اقدام به پذیرش بیماران کرونایی بکنند که دوره درمان آنها در بیمارستان به پایان رسیده و نیاز به طی دوره نقاهت دارند و امکان استراحت در منزل را ندارند و باید به هتل بروند. هم اکنون برخی از هتل ها نیز برای این امر اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی با بیان این که اعلام پذیرش این بیماران در هتل بر اساس رضایت هتل‌داران بوده است، گفت: ما لیست هتل‌هایی که امکان پذیرش این گونه بیماران را دارند به وزارت بهداشت ارائه دادیم.
تیموری افزود: این هتل‌ها در تمام استان ‌ها هستند و هم اکنون برخی از هتل‌ها در شهرستان‌ها پذیرش این بیماران را آغاز کرده اند. ولی در تهران هنوز پذیرش بیمار کرونایی را در هتل‌ها آغاز نکردیم. قرار است تمام نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری در هتل‌ها رعایت شود و در این راستا وزارت بهداشت مواد ضد عفونی کننده در اختیار هتل‌ها قرار می دهد.
به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت مراکز درمانی ایران و میزان کم بیماران مبتلا به کرونا در کشور نیاز به استفاده از هتل‌ها برای نقاهتگاه بیماران کرونایی در آن دوره وجود نداشت، اما این روزها شاید متفاوت باشد؛ ابتلا روزانه ۶ هزار نفر به این بیماری و ابتلا به نوع سخت به این بیماری شاید کشور را نیازمند اقامتگاه کند.
مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله‌ با کرونا در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: بسیاری از هتل‌ها می‌توانند نقاهتگاه مناسبی برای بیماران کرونایی باشند به شرطی که دولت در این امر کمک کند. زیرا مخارج زیادی دارد.
وی با اشاره به وجود هتل‌های غیر خصوصی در کشور از جمله در تهران گفت: بسیاری از این هتل‌ها می‌توانند در این دوره خدمات خوبی به بیماران کرونایی ارائه دهند. مخصوصا بسیاری از هتل ها که زیر نظر بخش‌های حاکمیتی است این روزها باید مسئولیت اجتماعیشان را در حق مردم رعایت کنند و در کنار دولت به بیماران کرونایی خدمت کنند.
جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: که اگر وزارت بهداشت چنین درخواستی مبنی بر اختصاص تعداد مشخصی از هتل‌ها به نقاهتگاه برای بیماران کرونایی از ما داشته باشد قبول می کنیم. البته رضایت هتل داران شرط اساسی است.
وی افزود: البته موضوع مهم این است که در صورت وقوع چنین تصمیمی باید لیست این هتل‌ها در تمام استانها مشخص و اعلام شود چون ورود بیمار کرونایی به هتل‌ها ممنوع است