شرایط کار در ترکیه و دریافت ویزای کاری در سال ۲۰۲۱

شرایط کار در ترکیه و دریافت ویزای کاری در سال ۲۰۲۱
علاوه بر گردشگری، سالانه افراد زیادی برای کار و اقامت به کشور «ترکیه» سفر می‌کنند.
پیدا کردن کار در ترکیه و راهی برای تامین مالی اشخاص، یکی از اساسی‌ترین مسائل برای مهاجرت به ترکیه در سال ۲۰۲۱ است. کشور ترکیه از موقعیت خوبی برای کارجویان خارجی، از جمله ایرانیان برخوردار است و سالانه افراد زیادی موفق به دریافت ویزای کاری ترکیه می‌شوند.
کار در ترکیه
کشور ترکیه ازموقعیت خوبی برای کارجویان ترکی و خارجی برخوردار است و از آنجایی که یکی از همسایگان کشور ایران محسوب می‌شود، فرهنگ این کشور نیز بسیار به ایرانیان نزدیک است.

البته رکود اقتصادی در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از همه‌گیری ویروس کرونا، این کشور را نیز مانند سایر کشورها با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اما با این وجود کارجویان زیادی سالانه می‌توانند وارد بازار کار ترکیه شوند.

از آنجایی که ۹۹.۸درصد از جمعیت مردم ترکیه را مسلمانان تشکیل می‌دهند، تعطیلات مذهبی در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. ساعت کاری در ترکیه از ۴۵ ساعت در هفته بیشتر نمی‌شود و معمولا ۶ روز در هفته، افراد مشغول به کارند. بیشتر مشاغل از ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز و تا ۱۷:۳۰ عصر به طول می‌انجامد.

به‌دلیل محدودیت‌های دولت ترکیه برای استخدام رسمی افراد خارجی، معمولا متقاضیان کار در ترکیه با برخی مشاغل دیگر کار خود را آغاز می‌کنند. به‌طور کلی کار در زمینه‌های پزشکی، حقوقی و معدنی در ترکیه، برای متقاضیان بین‌المللی ممنوع است.

اما به‌جز این موارد، مشاغل دیگری وجود دارند که انتخاب خوبی برای مهاجران محسوب می‌شوند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

موسسات آموزش زبان انگلیسی
در کشور ترکیه صدها مدرسه و موسسه برای آموزش زبان انگلیسی وجود دارد که مدرسان خارجی را استخدام می‌کنند.

معمولا شرایط استخدام مدرسان خارجی در این موسسات داشتن مدرک بین‌المللی “TESOL” یا ” TEFL” است. دانشجویان برای دریافت گواهی‌ها باید معمولا دوره‌های آموزش تدریس زبان انگلیسی را که تقریبا ۱۰۰ ساعت به‌طول می‌انجامد را بگذرانند.

در ترکیه، معمولا آموزشگاه‌های زبان خصوصی که در شهرهای «استانبول»، «ازمیر» و «آنکارا» فعالند، مدرسان زبان انگلیسی خارجی را استخدام می‌کنند. متقاضیان کار در ترکیه، به‌راحتی می‌توانند این آموزشگاه‌ها را با جست‌و‌جو در گوگل و سایت‌های کاریابی ترکیه، پیدا کنند.

شرکت‌های گردشگری
ترکیه سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است، بنابراین شرکت‌های گردشگری و هتلداری زیادی در این کشور مستقرند. به همین دلیل، هتل‌ها و حتی فرودگاه‌های ترکیه، سالانه به تعداد زیادی نیروی کاری احتیاج دارند و افراد خارجی را نیز در شرکت خود استخدام می‌کنند.

کار در شرکت‌های گردشگری و هتل های ترکیه، یک شغل بسیار مناسب برای متقاضیان کار در ترکیه است. افراد خارجی علاوه بر اینکه می‌توانند تا مدت‌ها در این شرکت‌ها فعالیت کنند، در اکثر مواقع می‌توانند در این هتل‌ها مستقر شوند و مشکل محل اقامت خود را نیز تا حدودی حل کنند.

کار به‌عنوان فریلنسر
فریلنسری شغلی است که در هر کجای دنیا، به‌وسیله‌ی یک لپ‌تاپ و اینترنت انجام‌پذیر است. بسیار از مهاجران ترکیه، شغل وبلاگ‌نویسی، تولید محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، طراحی وب و فناوری را انتخاب می‌کنند. شغل‌های فریلنسری را می‌توان در وب‌سایت‌های مختلفی مانند “upwork.com” جست‌و‌جو کرد.

کار نیمه‌وقت در ترکیه
یافتن کار نیمه‌وقت در سراسر ترکیه کار نسبتا ساده‌ای است. البته افراد برای اینگونه مشاغل حقوق بالایی دریافت نمی‌کنند و بیشتر مناسب جوانان است.

کار در رستوران‌ها، بارها، هتل‌ها و… به‌عنوان کار نیمه‌وقت در ترکیه رایج است و درآمدشان نیز برای گذراندن زندگی در ترکیه کافی است.

کار مستقل در ترکیه
افرادی که قصد دارند به‌صورت مستقل در ترکیه کار کنند و کسب‌و‌کار خود را راه‌ بیندازند، باید حداقل ۵ سال از زمان اقامتشان در ترکیه گذشته باشد.

بر اساس قوانین کار ترکیه، فرد متقاضی برای راه‌اندازی کار مستقل در ترکیه، باید مجوز کار در ترکیه را دریافت کند.

بهترین رشته‌های تحصیلی برای یافتن کار در ترکیه
علاوه بر موارد ذکر‌شده، شرایط کار در ترکیه برای افراد تحصیل‌کرده نیز بسیار خوب است. از بهترین رشته‌های تحصیلی برای یافتن کار در ترکیه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

رشته‌های مهندسی
رشته‌های مالی
رشته‌های فناوری اطلاعات (IT)
فروش
مدیریت زنجیره تامین
پیشنهاد دی دی سفر: بهترین هتل‌های استانبول در سال ۲۰۲۱

وب‌سایت‌های جست‌و‌جوی کار در ترکیه
این روزها بهترین راه یافتن کار، به‌ویژه در کشورهای خارجی، استفاده از وب‌سایت‌های آنلاین است. موارد ذیل بهترین وب‌سایت‌های کاریابی در ترکیه محسوب می‌شوند.

۱-“Kariyer”: در حال حاضر وب‌سایت “Kariyer.net” بزرگ‌ترین وب‌سایت جست‌وجوی کار در ترکیه است. برای یافتن کار در این وب‌سایت باید زبان ترکی را بلد باشید، چراکه مردم بومی ترکیه از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

۲-“Yenibiris”: وب‌سایت “yenibiris.com” یک سایت کاریابی در ترکیه است.

۳-“Indeed”: وب‌سایت “Indeed.com” یک وب‌سایت کاریابی امریکایی است که فرصت‌های شغلی ترکیه را نیز شامل می‌شود.

۴-“Craigslist”: وب‌سایت “Craigslist.org” نیز یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های کاریابی است و موقعیت‌های شغلی ترکیه را نیز شامل می‌شود.

۵- به‌جز موارد ذکرشده، متقاضیان کار در ترکیه، می‌توانند به سایت‌های “Expat.com”، “Learn4Good” و “Reed.co.uk” نیز مراجعه کنند.

اهمیت زبان ترکی در یافتن کار در ترکیه
اهمیت زبان ترکی برای یافتن کار در ترکیه، بیشتر به نوع شغلی بستگی دارد که متقاضیان خارجی قصد دارند در این کشور انجام دهند. در اکثر مواقع بدون یادگیری زبان ترکی، یافتن کار در ترکیه برای متقاضیان خارجی غیرممکن یا بسیار دشوار خواهد بود، مگر اینکه شخص متقاضی صلاحیت تدریس در آموزشگاه‌‌های زبان انگلیسی را داشته باشد.

ویزای کار ترکیه
از میان افرادی که سالانه به قصد اقامت، کار یا گردشگری وارد ترکیه می‌شوند، ۸۰،۰۰۰ نفر از طریق ویزای کاری وارد این کشور می‌شوند.

متقاضیان خارجی برای یافتن کار در ترکیه، می‌توانند از طریق یک شرکت ترک به‌عنوان اسپانسر درخواست اخذ ویزا کنند تا روند ورودشان به ترکیه، سریع‌تر و آسان‌تر طی شود.

تمام افرادی که گذرنامه عادی دارند می‌توانند، برای دریافت ویزای کار در ترکیه اقدام کنند. افراد خارجی برای درخواست ویزای کار ترکیه باید از طریق سفارت ترکیه یا کنسولگری‌های خارج از ترکیه اقدام کنند.

متقاضیان خارجی کار در ترکیه باید برای کارکردن در این کشور مجوز کار دریافت کنند.

اتباع ترکیه و «جمهوری قبرس شمالی»، برای کار در ترکیه نیازی به دریافت مجوز کار ندارند. اما سایر افراد برای داشتن یک کار منظم در ترکیه، باید مجوز کار دریافت کنند.

روش ها و اصول مربوط به اخذ مجوز کار در ترکیه در بخش‌هایی مانند آموزش، کارهای خدماتی، بهداشت، گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی و… متفاوت است.

شرایط دریافت مجوز کار در ترکیه
در ابتدای امر متقاضیان دریافت مجوز کار در ترکیه، باید از یک کارفرما در ترکیه پیشنهاد کار داشته باشند. پس اولین قدم، یافتن کارفرمایی است که حاضر باشد متقاضی را در شرکت خود استخدام کند. این کارفرما می‌تواند یک شرکت مشاوره‌ای، آژانس کاریابی یا هر شرکت دیگری باشد.

پس به‌طور کلی سه مرحله برای دریافت مجوز کار در ترکیه نیاز است:

یافتن یک کار در ترکیه
دریافت پیشنهاد کار از سوی کارفرما
درخواست مجوز کار از سوی شخص متقاضی و کارفرما
برای درخواست مجوز کار در ترکیه می‌توان از داخل یا خارج از ترکیه اقدام کرد.

پرونده‌های ثبت‌شده در خارج از ترکیه
در رابطه با پرونده‌های ثبت‌شده در خارج از کشور ترکیه، مهاجران خارجی موظفند درخواست خود را در کنسولگری ترکیه مستقر در کشور خود، ثبت کنند. این درخواست باید با قرارداد کار، نامه یا سندی مبنی بر مشارکت شرکت موردنظر همراه باشد.

از طرفی کارفرما در ترکیه نیز باید ظرف ده روز کاری پس از تاریخ درخواست کارجو، درخواست خود را به‌صورت آنلاین ثبت کند و اطلاعات و مدارک مورد‌نیاز را به‌صورت حضوری یا از طریق پست به وزارت «خانواده، کار و خدمات اجتماعی ترکیه» ارائه دهد.

وزارتخانه و کنسولگری‌های ترکیه درخواست‌های مجوز کار ثبت‌شده در خارج از کشور را به‌صورت آنلاین بررسی می‌کنند. خارجیانی که درخواست آنها توسط وزارت کار و خدمات اجتماعی ترکیه تأیید شده است باید حداکثر ظرف ۱۸۰ روز پس از تاریخ صدور مجوز کار وارد ترکیه شوند.

در رابطه با درخواست‌های ثبت‌شده در خارج از ترکیه، وزارتخانه تصمیم مثبت یا منفی درباره درخواست مجوز کار را به کنسولگری مربوطه (از طریق وزارت امور خارجه) ارسال می‌کند تا به متقاضی اطلاع داده شود.

پرونده‌های ثبت‌شده در ترکیه
خارجیانی که اجازه اقامت در ترکیه را دارند، می توانند درخواست مجوز کار خود را به‌صورت آنلاین ارائه دهند و نیازی به مراجعه به کنسولگری‌های ترکیه ندارند.

مدارک مورد‌نیاز برای درخواست مجوز کار، باید حداکثر ظرف مدت شش روز کاری پس از درخواست آنلاین، به‌صورت حضوری یا از طریق پست به وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی ترکیه ارسال شود.

در رابطه با درخواستهای ثبت‌شده در ترکیه، وزارتخانه شخص متقاضی یا کارفرما را مطلع می‌کند. خارجیانی که از کنسولگری‌ها اجازه اقامت و کار در ترکیه دریافت می‌کنند باید حداکثر ظرف بیست روز کاری پس از تاریخ ورود به ترکیه، در سیستم ثبت آدرس ترکیه ثبت‌نام‌ کنند.

مدارک لازم جهت دریافت مجوز کار ترکیه
گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار
مدارک تحصیلی و دانشگاهی و هرگونه گواهی حرفه‌ای دیگر
فرم تکمیل‌شده مجوز کار
چهار قطعه عکس پاسپورت
حداکثر اعتبار مجوز کار در ترکیه
مجوز کار در ترکیه برای یک دوره زمانی مشخص به افراد خارجی داده می‌شود ومعمولا حداکثر تا یک سال معتبر است. این مسئله با توجه به وضعیت بازار، تحولات در زندگی کارمندان، تغییرات بخش اقتصادی و اشتغال و با توجه به مدت زمان اقامت افراد خارجی و مدت زمان قرارداد خدمات یا کار و سایر موارد متفاوت است.

تمدید مجوز کار در ترکیه
متقاضیان می‌توانند پس از پایان اعتبار مجوزشان، در جهت تمدید آن اقدام کنند. درخواست تمدید مجوز کار در ترکیه باید مستقیما توسط فرد متقاضی یا کارفرما به وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی داده شود.